ایمپلنت فوری دندان

به طور کلی ایمپلنت دندان یک جایگزین بسیار مناسب برای دندان هایی است که دچار عارضه شده اند و به هر دلیلی دیگر قابل نگهداری نیستند. دو روش کاملا مجزا در رابطه با ایمپلنت وجود دارد که هر دوی این روش ها درصد بالای موفقیت را دارد. معمولا تصمیم گیری در مورد اینکه دندان از بین رفته چه زمانی باید کشیده شود و از چه روش  ایمپلنتی برای جایگزینی آن استفاده شود بر عهده دندانپزشک معالج می باشد.

برای مشاوره و تعیین وقت قبلی از دکتر ندا هادی دندانپزشک زیبایی و ترمیمی، با شماره های زیر و پیج اینستاگرام ارتباط برقرار کنید. شماره های تماس : ۰۲۱ ۲۲۸۶۹۸۴۰ – ۰۲۱ ۲۶۷۰۲۷۸۷

انواع ایمپلنت

ایمپلنت تاخیری دندان: در این روش پس از کار گذاشتن ایمپلنت با گذشت ۳ تا ۶ ماه پزشک می تواند بر روی آن پروتز دندان را قرار دهد که این روش بار گذاری تاخیری نام دارد.

ایمپلنت فوری دندان: روش دیگری وجود دارد که در آن پزشک می تواند بلافاصله بعد از قرار گرفتن ایمپلنت در استخوان فک روی آن دندان را قرار دهند و ماکسیمم زمانی که بیمار بدون دندان است یک هفته می باشد و این مساله بستگی به سرعت و دقت کار لابراتوار دارد.

در چه صورت کشیدن دندان مجاز است؟

دندان هایی که حمایت استخوانی کافی نداشته باشند یا دندانی که به هر دلیل میزان استخوان کافی برای نگه داشتن این دندان نداشته باشد یعنی لقی حاصل از استخوان این دندان دیگر قابل نگه داری نباشد، دندان کشیده می شود. در گذشته این دندان ها جراحی می شدند و پیوند استخوان انجام می شد اما ضریب موفقیت بالا نبود و ممکن بود عارضه مجددا عود کند اما امروزه دندان هایی  که دارای ضایعاتی در انتهای ریشه هستند امروزه با استفاده از درمان ریشه دندان و لیزر داخل کانال این ضایعات را می توان از بین برد و دندان مجددا قابل استفاده می باشد.

مزایای استفاده از لیزر بعد از کشیدن دندان

تجربه نشان داده که زمانی که کشیدن دندان و بار گذاری فوری دندان به طور همزمان انجام شود عملا میزان ناراحتی بیمار بعد از کار به میزان چشگیری کمتر از این است که به صورت تک تک انجام شود. زمانی که دندان کشیده می شود یک سری التهاباتی در لثه ایجاد می شود که امروزه توسط لیزرها این التهابات و دردها کمتر می شود زمانی که لیزرهای کم توان را در محل دندان کشیده شده بکار برده می شود این حفره به صورت چشمگیری بسته می شود و درد و التهاب و تورم فوق العاده کمتر می شود. بنابراین لیزر کم توان بعد از کشیدن دندان می تواند به کاهش این تورم و درد کمک کند.

آیا بعد از کشیدن هر دندانی می توان ایمپلنت را قرار داد؟

اگر دندان در مراحل خراب شدنش زمانی که نیاز به خارج شدن از حفره را دارد دچار عفونت نشده باشد یعنی عفونتی در محل حفره وجود نداشته باشد یا اینکه در اثر ضایعه بخش زیادی از استخوان خود را از دست نداده باشد می توان بعد از خارج کردن دندان ایمپلنت را قرار داده و قالب گیری انجام شود و پروتز بعد از گذشت یک هفته بر روی آن قرار گیرد.

روند انجام ایمپلنت فوری

بعد از اینکه بیمار به مطب مراجعه می کند و آزمایشات اولیه مانند رادیوگرافی و اسکن از فک او انجام می شود و میزان استخوان داخل فک اندازه گیری می شود روز عمل جراحی با یک بی حسی موضعی ایمپلنت داخل فک قرار داده می  شود و قالب گیری صورت می گیرد و به لابراتوار ارسال می شود و برای چک کردن مراحل کار به مطب بازگردانده می شود. کل این پروسه یک هفته زمان می برد. بعد از گذاشتن ایمپلنت داخل فک مرحله ای که ممکن است کمی طول بکشد مرحله ساخت پروتز داخل لابراتوار است . انجام این کار حدود یک الی ۲ هفته به طول می انجامد و این مسله بستگی به کار لابراتوار دارد.

بیماری و تاثیر آن بر ایمپلنت دندان

• اصولا بیماری هایی مانند دیابت در ایمپلنت دندان زیاد تاثیرگذار نیست اما بیماری باید کنترل شده باشد.
  • در مورد بیماری های ضد انقادی، افراد باید داروهای ضدانعقادی خود را زیر نظر پزشک بین یک تا ۵ روز بسته به نوع دارو قطع کنند سپس جراحی ایمپلنت را انجام دهند تا هنگام جراحی خونریزی زیاد و غیرقابل کنترل نباشد.

عوارض ایمپلنت فوری

مشکلاتی که بیماران در مرحله اول با گذاشتن ایمپلنت دارند منحصر می شود به یک درد قابل تحمل در شب اول که با مصرف داروهای مسکن کاملا قابل تحمل می شود.

تفاوت ایمپلنت تاخیری و فوری

ایمپلنت فوری دندان تفاوت زیادی با جراحی دندان های بیمارانی که طی چند ماه درمان می شوند ندارد در حقیقیت پزشک بیمارانی که کاندیدای مناسبی برای انجام این کار هستند انتخاب می کنند و بدون برش و بخیه در یک روز جراحی و قالب گیری صورت می گیرد و حداکثر ظرف مدت کوتاهی پروتز دندانی آنها آماده می شود سپس بیمار روکش های ثابت را دریافت می کند و طی مدت کوتاه می تواند زندگی عادی خود را داشته باشد.

چه زمانی از بارگذاری فوری با ایمپلنت فوری استفاده می شود؟

اگر دندانی غیر قابل نگهداری باشد این دندان ها از حفره خارج می شوند و حفره قرار دادن ایمپلنت را در همان نقطه ایجاد می شود و بسته به اینکه قطر حفره ای که ایمپلنت کار گذاشته می شود چقدر باشد و اگر کمی باز باشد کمی پودر استخوان در منطقه قرار داده می شود و ناحیه بسته می شود تا برای بار گذاری آماده شود. اما به صورت کلی این امکان وجود دارد که به طور همزمان بارگذاری فوری در حفره ای که به تازگی دندان از آن خارج شده است، صورت گیرد ولی در مواردی که دندان ها ضربه دیده اند، لق هستند یا به دلایلی قابل نگهداری نیستند از بارگذاری فوری ایمپلنت می توان استفاده کرد اما این دلایل قطعا نباید عفونی باشند زیرا اگر منطقه عفونی باشند عملا نمی توان کاری انجام داد.

قبل از انجام هرکدام از روش های ایمپلنت باید یک مشاوره دقیق و کامل با پزشک متخصص صورت گیرد تا به نتیجه درست و راهکاری مناسب دست پیدا کرد. این دو روش از نظر پروتکل کار گذاری ایمپلنت دندان و روش های ساخت پروتز باهم متفاوت اند ولی اختلاف آماری چندانی در زمینه موفقیت این دو روش دیده نمی شود. هر دوی این روش بالای ۹۵ درصد موفقیت را دارند و انتخاب هر کدام از آنها بستگی به انتخاب پزشک معالج دارد.

از دیگر خدمات دکتر ندا هادی:

ایمپلنت دندان

درمان ریشه دندان