بیماری های لثه

ساختمان دندان از چه اجزایی تشکیل شده است؟

بهترین راه های حفظ سلامت دهان و دندان کدام است؟

شایع ترین بیماری های لثه و دندان کدام است؟

دندان سخت ترین ساختار را در فک انسان دارد و عمده ترین کاربرد آن تکه تکه و آسیاب کردن غذا می باشد. علاوه بر این دندان ها نقش مهمی در تکلم و ادای صحیح کلمات ایفا می کند. اگر به سلامت و زیبایی دندان های خود علاقه مند هستید مطالعه این مقاله می تواند به شما کمک کند تا بیشتر با ساختمان دندان و بیماری های لثه و دندان آشنا شوید.

بافت لثه شامل لثه، استخوان و الیاف اتصال دهنده استخوان به دندان می باشد. عامل اولیه بیماری های لثه به علت تجمع مواد غذایی و مواد میکروبی در اطراف دندان است.

برای درمان انواع بیماری های لثه، دهان و دندان و برای مشاوره و تعیین وقت قبلی در محدوده شرق تهران میتوانید با دکتر ندا هادی جراح، دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی و دندانپزشکی در سیدخندان تماس حاصل فرمائید.

شماره های تماس : ۰۲۱ ۲۲۸۶۹۸۴۰ – ۰۲۱ ۲۶۷۰۲۷۸۷

ساختمان دندان

لایه های متعددی دندان ها را می سازند. بخشی از دندان که دیده می شود تاج دندان نام دارد که قسمت بالایی دندان می باشد. شکل تاج دندان می تواند تاثیر مستقیمی در لبخند بگذارد. لایه زیرین تاج، مینا نام دارد که یکی از سخت ترین قسمت های بدن انسان است. اگر مینای دندان آسیب ببیند به راحتی ترمیم نمی شود. مینای دندان معمولا شفاف و بی رنگ است. لایه زیرین مینا، عاج دندان می باشد. عاج دندان آخرین لایه معدنی دندان است و زیر آن مغز دندان قرار دارد. در اصل عاج دندان از رگ ها و عصب هایی که در مغز دندان وجود دارد محافظت می کند. درون عاج دندان میلیون ها ورقه نازک وجود دارد که ارتباط دهنده عصبی بین بخش های بالایی عاج و مغز دندان هستند. مغز دندان دارای فضایی نرم و گوشتی شکل است که مویرگ ها و رشته های عصبی در آن جای دارد. بخش قطع لثه یعنی مرز بین دندان و لثه که دندان را به دو قسمت بالایی که دیده نمی شود و قسمت زیرین که درون لثه قرار دارد و ریشه نامیده می شود. دندان های آسیا و آسیاب کوچک دارای ریشه های بزرگ و چندگانه ای هستند که باعث می شود با قدرت تمام در جای خود قرار گیرند و بتوانند غذاها را خرد کنند. ریشه دندان قسمتی از دندان است که از جنس استخوان بوده و به استخوان فک وصل می شود. مابین هسته استخوانی و دندان را لایه ای به نام لیگامان یا دنتال پر کرده است. این یک ویژگی بسیار منحصر به فرد است که باعث می شود هر دندان به صورت جداگانه ای بتواند وظیفه خود را انجام دهد.

عوامل بیماری لثه

بافت لثه شامل لثه، استخوان و الیاف اتصال دهنده استخوان به دندان می باشد. عامل اولیه بیماری های لثه به علت تجمع مواد غذایی و مواد میکروبی در اطراف دندان است که عامل اولیه این مشکلات به خاطر بهداشت ضعیف بیمار می باشد که خود را می تواند به صورت یک بیماری خفیف التهاب لثه نشان دهد با علائمی شامل التهاب لثه قرمزی و خونریزی حین مسواک زدن و در حالت شدیدتر بافت های عمقی را درگیر می کند و در این شرایط علائم دیگری به غیر از علائم ذکر شده مانند ترشح چرک، بوی بد دهان، لقی دندان و در نهایت از دست دادن دندان ها می شود.

پیشگیری از بیماری های لثه

سلامت لثه و مرز بین لثه و دندان دارای اهمیت بسیاری می باشد. برای محافظت از قسمت پایین ریشه دندان باید همیشه تمیز و پاکیزه باشد و اگر خوب مسواک نشود و با نخ دندان تمیز نشود در طول زمان حساس و دردناک شده و باعث بروز بیماری های دهان و دندان می شود که اولین مرحله ورم لثه می باشد و اگر عفونت ادامه پیدا کند و به سمت لایه استخوانی برسد وارد مرحله دوم می شود. این مرحله پریودنتیت نام دارد. در این مرحله است که استخوان ها به مرور زمان فرسوده شده و باعث ایجاد ترک در ساختمان دندان ها می شود. بنابراین دندان های سالم نیازمند لثه های سالم می باشد.

بیماری های لثه

درمان بیماری های لثه

درمانی که برای بیماران مبتلا به بیماری لثه و دندان انجام می شود، شامل آموزش بیمار و جرمگیری دندان برای بیماران است که باقی مانده های مواد غذایی و میکروبی خود را به شکل جرم های بالای لثه و زیر لثه ای مشخص می کنند که برای درمان آن ابتد باید جرم بالای لثه و زیر لثه ای برداشته شود و در صورتی که بیماری لثه ای و بافت های عمقی تر را درگیر کرده نیاز به درمان های پیشرفته تر و جراحی نیاز می باشد.

درمان های دیگری که در حیطه جراحی لثه قرار می گیرد شامل درمان های زیبایی در افرادی است که دندان های کوتاه تری دارند و لثه آنها بسیار مشخص می باشد. برای درمان این لثه ها می توان با افزایش طول تاج دندان ها با انجام جراحی یک ظاهر زیبایی به آن داده شود. در افرادی که به دلیل عقب نشینی لثه، طول دندان به شدت بلند شده است علاوه بر ظاهر نازیبایی که می تواند برای بیمار ایجاد کند می تواند موجب حساسیت هم بشود. با انجام پیوند لثه برای بیمار می توان این حالت را برطرف کرد.

درمان های دیگری که در این حیطه تخصص وجود دارد شامل درمان هایی است که قبل از درمان روکش یا ترمیمی برای افرادی انجام می شود که در اثر پوسیدگی های بسیار شدید بافت دندان آنها به شدت از دست رفته باشد و بافت سالم دندان در زیر لثه قرار گرفته باشد. برای این بیماران قبل از انجام ترمیمی یا روکش نیاز است برای اینکه روکش دندان روی لبه سالم دندان قرار گیرد باید درمان جراحی صورت گیرد تا طول تاج در دسترس برای قرار دادن روکش افزایش داده شود.