درمان ریشه دندان

دندان از بافت سختی تشکیل شده است که بافت نرمی را احاطه می کند که این قسمت نرم مرکزی یا در اصطلاح عامیانه پالپ نامیده می شود که شامل سلول ها، عروق خونی و اعصاب است. پوسیدگی های دندانی اگر درمان نشوند پس از تخریب مینا و عاج به پالپ رسیده و باعث التهاب و ناراحتی آن می گردد. به درمان بیماری ها و صدمات ریشه و بافتهای اطراف آن در اصطلاح اندو یا اندو دونتیکس می گویند. درمان ریشه دندان یا پالپ دندان با نام های روت کانال ، اندو یا عصب کشی شناخته می شود .

علائم دندان پوسیده

• بیمار از درد مداوم دندان شکایت می کند.
  • عصب یا قسمت میانی دندان که عروق و اعصاب در آن قرار گرفته اند دچار التهاب و آماس می شوند و ایجاد درد می کنند.
  • فعالیت میکروبی از قسمت تاج دندان به ریشه نفوذ می کند که با گذشت زمان در این مرحله فعل و انفعالاتی صورت می گیرد و کیست دندانی تشکیل می شود.
  • در نهایت ممکن است منجر به تشکیل یک آبسه دندانی شود.

برای مشاوره و تعیین وقت قبلی از دکتر ندا هادی دندانپزشک زیبایی و ترمیمی، با شماره های زیر و پیج اینستاگرام ارتباط برقرار کنید. شماره های تماس : ۰۲۱ ۲۲۸۶۹۸۴۰ – ۰۲۱ ۲۶۷۰۲۷۸۷

تشخیص پوسیدگی دندان

بسیاری از پوسیدگی های دندانی ممکن است در وهله اول به سهولت تشخیص داده نشوند و خود بیمار موفق به مشاهده حفره یا بافت پوسیده نشود. این موارد باید در یک مرکز دندان پزشکی و توسط یک دندان پزشک بررسی شود. حتی در برخی مراحل هم خود پزشک و دندان پزشک برای تشخیص یک سری از پوسیدگی ها و برای اطمینان از انواع رادیو گرافی استفاده کند .

علائم ظاهری بیماری ریشه یا التهاب پالپ دندان

علائم ظاهری بیماری یا التهاب پالپ دندان ممکن است وجود پوسیدگی عمیق و یا وجود ضایعه در انتهای ریشه، تورم و یا تخلیه چرک از دندان و یا انتهای آن باشد .

چه زمانی دندان عصب کشی می شود؟

اگر بیمار شب قبل درد شدیدی در ریشه دندان احساس کرده باشد یا سرما و گرما سبب حساسیت زیاد دندان گردد امکان نیاز به عصب کشی دندان وجود دارد. عمده ترین مسئله ای که منجر به درمان ریشه دندان خواهد شد پوسیدگی دندان های درمان نشده می باشد. اگر دندان در زمان مناسب ترمیم و پوسیدگی های آن درمان نشود فعالیت میکروبی پوسیدگی دندان به عصب می رسد. هنگامی که این بافت پوسیده به ناحیه عصب دندان سرایت کند و فرد نیاز به درمان ریشه پیدا می کند. گاهی اوقات ممکن است دندانی که به عصب رسیده بدون درد باشد در این صورت دندان تغییر رنگ داده و سیاه می شود که در صورت عدم رسیدگی به آن این سیاهی ها گسترش پیدا می کنند و امکان وجود آبسه در دندان نیز وجود دارد .

علت درد پس از عصب کشی

گاهی اوقات بعد از انجام عصب کشی درد در بیمار حتی تا یک هفته وجود دارد و این مورد نشان دهنده آن نیست که دندان صحیح عصب کشی نشده است، این درد طبیعی می باشد. معمولا مقداری درد و ناراحتی گذرا بعد از ازبین رفتن بی حسی پس از درمان وجود خواهد داشت که با تجویز مسکن های ضد التهاب تسکین می یابد. البته اغلب این دردها چندان زیاد نیست که مزاحم فعالیت روزمره شود و اگر درد خیلی زیاد باشد فرد باید موضوع را با دندانپزشک خود در میان بگذارد.

درمان ریشه دندان

شرایط دندان پس از عصب کشی

بعد از عصب کشی بر روی دندان ها پانسمانی قرار می گیرد که می تواند ۲۰ تا ۳۰ روز از موادی که برای عصب کشی استفاده شده، محافظت کند. پس ظرف ۲۰ تا ۳۰ روز باید اقدام به بازسازی تاج دندان صورت گیرد تا از موادی که برای عصب کشی استفاده شده محافظت شود. پس از معالجه ریشه دندان کماکان دندان زنده می ماند چرا که تغذیه خارجی آن از طریق بافت های اطراف دندان انجام می شود. البته این زنده ماندن دندان بدان معنا نیست که این دندان همانند دندانهای دیگر به تحریک های فیزیکی و الکتریکی پاسخ می دهد. دندانی که در آن پوسیدگی به عصب می رسد و درمان ریشه صورت می گیرد دچار یک سری تغییرات خاص می شود یعنی دیگر به عنون یک بافت زنده موجودیتی ندارد وتبدیل به یک بافت مرده می شود و کیفیت خود را از دست می دهد، حالت شکننده پیدا می کند و به تدریج ممکن است ساختمان خود را در مراحل مختلف از دست بدهد.

مراقبت های بعد از درمان ریشه دندان

بعد از درمان ریشه ممکن است دندان نیاز به درمان هایی مثل پروتز یا روکش پیدا کند و مسلما این دندان نسبت به یک دندان سالم و طبیعی عمر بسیار کوتاه تری دارد. همچنین با رعایت بهداشت دهان و دندان و همین طور رسیدگی های مناسب می توان از ایجاد پوسیدگی های دندانی جلوگیری کرد.