درمان مجدد ریشه دندان

درمان مجدد ریشه دندان چیست ؟ چه زمانی دندان به درمان مجدد ریشه نیاز پیدا می کند؟

دندان هایی که تحت درمان ریشه دندان قرار می گیرند تا مدت ها دوام دارند. گاهی اوقات درمان دندان هایی که یک بار معالجه ریشه شده اند موفقیت آمیز نمی باشد و ممکن است در ماه ها و یا سال های پس از درمان اولیه دردناک و عفونی شود. در این صورت درمان اضافه ای تحت عنوان درمان مجدد ربشه می تواند به حفظ حیات دندان کمک کند. این مشکل می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در ادامه به توضیح آنها پرداخته می شود.

دندان هایی که تحت درمان ریشه دندان قرار می گیرند تا مدت ها دوام دارند. گاهی اوقات درمان دندان هایی که یک بار معالجه ریشه شده اند موفقیت آمیز نمی باشد و ممکن است مشکلات زیادی را برای بیمار به وجود آورد.

برای درمان پوسیدگی دندان و برای مشاوره و تعیین وقت قبلی در محدوده شرق تهران میتوانید با دکتر ندا هادی جراح، دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی و دندانپزشکی در سیدخندان تماس حاصل فرمائید.

شماره های تماس : ۰۲۱ ۲۲۸۶۹۸۴۰ – ۰۲۱ ۲۶۷۰۲۷۸۷

چه زمانی درمان مجدد ریشه دندان انجام می شود؟

• درمان مجدد ریشه دندان گاهی ممکن است به علت ایجاد شکستگی یا پوسیدگی دندان ایجاد شود که باعث بروز عفونت نیز می شود.
  • گاهی درمان ریشه انجام شده ولی تاج عصب دندان به خوبی ترمیم نشده است.
  • در برخی موارد ممکن است دندان کانال های فرعی یا انحنا داشته باشد که از نظر پزشک به دور مانده باشد.
  • دندان ممکن است کانال های اضافی داشته باشد که برای پیدا و تمیز کردن آنها نیاز به درمان های اضافه ای باشد.

چگونگی درمان مجدد ریشه

در ابتدا ناحیه مورد نظر بی حس می شود. سپس منفذی کوچک برای دسترسی به قسمت تاجی عصب باز می شود. پس از خارج نمودن مواد قرار داده شده اولیه داخل کانال ها، دندانپزشک به دنبال کانال های اضافه و عفونت های جدید می گردد. سپس عفونت خارج می شود و کانال ها تمیز می شود و مواد پر کننده جدید داخل ریشه ها قرار می گیرد. برای حفاظت از دندان منفذ داخل تاج دندان پر می شود.

گاهی یک دندان را نمی توان درمان مجدد ریشه دندان انجام داد در این زمان ممکن است فرد به یک جراح اندودنتیک ارجاع داده شود. جراحی را می توان از طریق لثه انجام داد تا عفونت انتهای ریشه دندان ها برطرف گردد و استخوان ترمیم شود. در موارد اندکی درمان مجدد ریشه و جراحی انتهای ریشه امکان پذیر نیست و ممکن است لازم باشد دندان کشیده شود.

درمان مجدد ریشه دندان

درد بعد از درمان مجدد ریشه دندان

وجود درد بعد از عصب کشی دندان و یا درمان مجدد ریشه دندان به دلایل مختلفی بستگی دارد. این عوامل شامل نوع درمان، واکنش های التهابی لثه و به کار رفتن تکنیک های مختلف در حین درمان می باشد که در اکثر مواقع پس از گذشت زمان از بین می رود. وجود درد پس از درمان به میزان حساسیت های فرد به درد نیز وابسته باشد. برخی افراد ممکن است دردی احساس نکنند و برخی هم درد زیادی را تجربه کنند. به طور کلی وجود درد در یک تا دو روز گاهی تا یک هفته پس از درمان طبیعی است. این درد می تواند با مسکن های ساده مانند استامینوفن و ایبوپروفن برطرف شود. اما اگر این درد بیش از یک هفته به طول انجامید بهتر است مشکل با جراح و دندانپزشک در میان گذاشته شود.

درمان مجدد ریشه اغلب پیچیده می باشد و معمولا توسط متخصص دندانپزشکی تحت عنوان اندودنتیست ها انجام می گیرد. اندودنتیست ها آموزش پیشرفته درمان ریشه را فراگرفته اند و از تکنولوژی هایی نظیر میکروسکوپ و تصویر برداری به منظور درمان سربعتر و راحت کمک می گیرند. همچنین نیاز است طی مشاوره با اندودنتیست بهترین انتخاب درمانی برای فرد در نظر گرفته شود.

9 + پانزده =