علت و درمان حساسیت دندان

آیا تا به حال هنگام خوردن بستی و یا نوشیدنی داغ حس کرده ا ید که دندان هایتان تیر می کشد؟ آیا برای حل این مشکل به دنبال خمیر دندان های ضد حساسیت بوده اید؟

درد ناشی از سرما و گرمایی که به دندان ها وارد می شود را در اصطلاح حساسیت دندانی می گویند. اما علت این حساسیت در برخی افراد چیست؟ حساسیت دندان زمانی رنج آور خواهد شد که، افراد برای جلوگیری از بروز آن از خوردن و یا آشامیدن انواع خوراکی های سرد و گرم اجتناب می کنند. این یعنی لذت نبردن از اصلی ترین نیاز انسان به نام خوردن. شاید در وحله اول این مشکل بی اهمیت جلوه کند، اما به مروز زمان برای شخص غیر قابل تحل می شود اما راه حل چیست؟ آیا درمان قطعی برای این مشکل وجود دارد؟

در ادامه با توجه به توضیحات ندا هادی جراح و دندانپزشک زیبایی به بررسی حساسیت دندانی می پردازیم:

حساسیت دندانی چیست؟

آنچه به عنوان حساسیت دندانی شناخته می شود، هر گونه حساسیت به محرک های سرما و گرما و مواد غذایی شیرین و ترش است. درد ناشی از حساسیت دندانی می تواند یک دندان، چند دندان و حتی تمام دندان ها را درگیر کرده و خوردن غذا و نوشیدنی ها را برای افراد با ناراحتی همراه کند. اگرحساسیت دندانی بعد از جرمگیری و یا سفید کردن دندان برایتان اتفاق می افتد، باید بگوییم این درد کاملا طبیعی بوده و جای نگرانی نیست و بلافاصله از بین خواهد رفت. اما اگر پس از گذشت زمان طولانی درد دندان هایتان ادامه یافت باید به پزشک مراجعه کنید.

دکتر ندا هادی، دندانپزشک زیبایی در تهران ، با استفاده از تجهیزات مدرن و روش های نوین عرصه  دندانپزشکی آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشند. راه های برقراری ارتباط:

شماره های تماس: ۰۲۱۲۲۸۶۹۸۴۰  –  ۲۶۷۰۲۷۸۷

صفحه اینستاگرام

علت حساسیت دندان

گرچه این حساسیت ممکن است علل مختلفی داشته باشد، اما از علل شایع می توان موارد زیر را نام برد:

• پوسیدگی دندان ها
  • روش نامناسب در مسواک زدن
  • استفاده از مسواک زبر
  • خوردن مواد غذایی بیش از اندازه ترش و اسیدی
  • دندان قروچه شبانه
  • تحلیل لثه ها و بیماری آن ها
  • وجود ریشه خراب دندان
  • عقب نشینی خط لثه
  • استفاده بی اندازه از محصولات تمیز کننده دندان
  • رفلاکس معده و بالا آمدن اسید معده
  • بیماری هایی که استفراغ را در پی دارد

درمان حساسیت دندانی

1. قبل از هرگونه اقدام جهت رفع حساسیت دندانی، بهتر است با مراجعه به بهترین دندانپزشک، ابتدا از پوسیده نبودن دندان ها مطمئن شوید و در صورت وجود پوسیدگی درمان را شروع کنید. باید توجه داشته باشید اگر میزان زمانی که شما پس از خوردن خوراکی ها احساس درد می کنید، بیش از ۳۰ ثانیه طول بکشد نشان دهنده وجود علت جدی بوده و باید به پزشک مراجعه کنید.
  2. برای درما حساسیت دندانی بهتر است ازخمیر دندان های ضد حساسیت استفاده شود، که به دلیل داشتن نیترات پتاسیوم درد ناشی ازحساسیت را کاهش می دهد.
  3. همچنین می بایست این افراد از مسواک های نرم استفاده کنند و توجه داشته باشند که هیچگاه به صورت افقی دندان ها را مسواک نزنند.
  4. افرادی که به دندان قروچه دچار هستند، باید به پزشک مراجعه کرده و از گارد شبانه دندان را استفاده کنند، چرا که فشار ممتد روی دندان باعث ایجاد ترک های ریز روی دندان ها شده که در هنگام خوردن خوراکی های گرک و سرد ایجاد درد خواهد کرد.

1 × سه =