امتیاز دهید :
انتخاب رنگ کامپوزیت و چهار فاکتور موثر بر آن

انتخاب رنگ کامپوزیت و چهار فاکتور موثر بر آن

انتخاب رنگ کامپوزیت معمولا برای بیماران دندانپزشکی سردرگمی را به همراه دارد. از آن جایی که این روش زیبایی برای اصلاح طرح لبخند بسیار محبوب شده و در چهره افراد تاثیر بسزایی دارد، رنگ آن هم باید متناسب با صورت هر فرد به صورت اصولی و استاندارد انتخاب شود.

انتخاب-رنگ-کامپوزیت-و-چهار-فاکتور-موثر-بر-آن

در این مقاله قصد داریم شما را با انواع رنگ کامپوزیت دندان آشنا کنیم و در انتخاب آن شما را راهنمایی کنیم. اگر قصد دارید برای دندان‌های خود کامپوزیت انتخاب کنید، جدای از برند و شرکت سازنده، به رنگ آن نیز باید توجه ویژه‌ای داشته باشید، پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

دسته بندی انواع رنگ کامپوزیت دندان

در دسته بندی انواع رنگ کامپوزیت دندان، 4 دسته A، B، C، D را خواهیم داشت. هر کدام از این دسته‌ها به ترتیب نمایانگر طیف‌های رنگی قهوه‌ای مایل به قرمز، زرد، خاکستری و قرمز هستند.

این دسته‌ بندی ها دارای 4 شماره سایه رنگ هستند که به ترتیب از سایه روشن به تیره شماره‌گذاری می‌شوند. بنابراین شماره 1 روشن‌ترین و شماره 4 تیره‌ترین آن است. در آخر رنگ‌هایی که برای کامپوزیت‌های دندانی نشانه‌گذاری می‌شود به صورت زیر است:

👈🏻 A1 _A2_A3_A4

👈🏻 B1_B2_B3_B4

👈🏻 C1_C2_C_C4

👈🏻 D1_D2_D3_D4

هر برند کامپوزیتی طیف متفاوتی از سایه‌هایی که عنوان کردیم را روانه بازار می‌کند. اما متداول‌ترین و محبوب‌ترین رنگ‌هایی که در حال حاضر مورد توجه بیماران دندانپزشکی قرار می‌گیرد و برای اصلاح طرح لبخند کاربرد فراوانی دارند، به صورت زیر است:

A1, A2, A3, A3.5, A4, B1, B2, B3, C3, CV, CVD, BW, XBW

نحوه انتخاب رنگ کامپوزیت دندان

هر بیماری قبل از انتخاب رنگ کامپوزیت برای دندان‌های خود، باید حتما یک سری موارد و نکات را مورد توجه قرار دهد. در ادامه برخی از مهم‌ترین آن‌ها را بررسی می‌کنیم و دلیل اهمیت آن‌ها را نیز بازگو می‌کنیم.

نحوه-انتخاب-رنگ-کامپوزیت-دندان

✅ توجه به ساختار و رنگ دندان‌های مجاور 

اگر تعداد کامپوزیتی که انتخاب می‌کنید به صورتی است که دندان‌های مجاور آن، دندان‌های اصلی بدون کامپوزیت هستند، حتما فرم و رنگی که انتخاب می‌کنید باید مشابه دندان‌های خودتان باشد. در غیر این صورت بعد از قرار دادن کامپوزیت‌ها تفاوت رنگی بسیاری در ردیف دندانی خواهید داشت که از نظر زیبایی خوشایند نخواهد بود.

✅ توجه به ویژگی‌های صورت

حتما توجه داشته باشید با توجه به رنگ پوست، رنگ مو، سفیدی چشمان، شکل لبخند و سایر ویژگی‌های صورت خود رنگ کامپوزیت را انتخاب کنید و در انتخاب کامپوزیت دندانی به هارمونی مناسبی با چهره خود برسید، تا لبخند شما حالتی مصنوعی به خود نداشته باشد.

✅ در نظر گرفتن نور محیط

هنگامی که طیف رنگی را در کنار صورت خود قرار می‌دهید، توجه داشته باشید که نور محیط تاثیر مستقیمی در آنچه از رنگ به چشم شما بازتاب می‌کند، خواهد داشت. برای اطمینان از صحت رنگ انتخابی می‌توانید در محیطی با رنگ نور متفاوت و حتی نور طبیعی رنگ‌ها را بازبینی کنید.

✅ اهمیت به نظر دندانپزشک

در برخی موارد ممکن است نظر نهایی شما با نظر بهترین دندانپزشک زیبایی متفاوت باشد، جدای از اینکه دندانپزشکان در نهایت طبق نظر بیماران عمل می‌کنند، پیشنهادات و راهنمایی‌های آن‌ها را جدی بگیرید. یک دندانپزشک به دلیل تجربه‌ای که در این زمینه دارد انتخابی را برای شما مناسب میبیند که در آینده از آن پشیمان نخواهید شد.

✅ دوری از رنگهای غیر طبیعی

امروزه استفاده از سایه‌های بسیار درخشان و سفید کامپوزیتی رواج زیادی پیدا کرده است که با نام کامپوزیت‌های هالیوودی شناخته می‌شود. توجه به این نکته ضروری است که این رنگ‌ها معمولا برای افراد مشهور استفاده می‌شود و ممکن است در تصاویر تلویزیونی بسیار زیبا و جذاب به نظر برسند، اما در واقع حالت طبیعی را نخواهند داشت. برای هر فردی بهتر است شغل و حرفه کاری خود را در این خصوص در نظر داشته باشد، چرا که انتخاب رنگ کامپوزیت غیرطبیعی در روابط اجتماعی روزانه شما تاثیرگذار است.

اهمیت انتخاب رنگ کامپوزیت به صورت اصولی

از آن جایی که هدف از این اقدام درمانی و زیبایی برای بیماران داشتن لبخندی زیبا است، انتخاب رنگ کامپوزیت به صورت اصولی اهمیت بالایی دارد تا بعد از انجام آن فرد رضایت کافی داشته باشد. اگر موارد و نکات لازم رعایت نشود، با توجه به غیرقابل بازگشت بودن هزینه آن، پشیمانی برای فرد به دنبال خواهد داشت.

سوالات متداول انتخاب رنگ کامپوزیت

چگونه از تغییر رنگ کامپوزیت جلوگیری کنیم؟

صرف نظر از اینکه برند باکیفیت و قابل قبولی را انتخاب کرده باشید، تماس مواد غذایی و نوشیدنی‎هایی مثل چای و قهوه و کشیدن سیگار در تغییر رنگ کامپوزیت‌ها در طولانی مدت موثر خواهند بود. بنابراین بهتر است بعد از هربار تماس دندان‌ها با این مواد مسواک بزنید و کشیدن سیگار را محدود کنید.

رنگ کامپوزیت دندان چقدر دوام دارد؟

به صورت کلی با رعایت و مسواک زدن در طول روز، امکان دوام و ماندگاری آن تا 5 یا حتی 7 سال برای فرد وجود دارد.

نتیجه گیری

در این مطلب به صورت مختصر شما را در خصوص انتخاب رنگ کامپوزیت و نکاتی که در هنگام انتخاب آن باید در نظر داشته باشید، راهنمایی کردیم. اگر می‌خواهید برای لبخند خود ظاهری زیبا را رقم بزنید، حتما به دندانپزشکان ماهر و با تجربه در این زمینه مراجعه کنید. همچنین شما می‌توانید با دکتر ندا هادی در این مورد مشورت کنید و بهترین راهکار را برای خود انتخاب کنید. جهت ثبت نوبت خود با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.

دکتر ندا هادی

خانم دکتر ندا هادی جراح و دندانپزشک زیبایی در سال 1386 فارغ التحصيل شده اند و در طول دوره تحصيل جزء رتبه هاى برتر دانشگاه بودند. از سال ١٣٨٧ مطب خود را اندازى كردند و پانزده سال سابقه فعالیت در مطب دارند. ایشان همچنین موفق به اخذ تعداد زيادى گواهينامه ( سرتيفيكت) از معتبرترين مراكز دانشگاهى داخل و خارج كشوردر زمينه هاى مختلف دندانپزشكى مثل زيبايى ، پروتز ، ايمپلنت و جراحى لثه شده اند.

پاسخ

مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه
Call Now Button
مسیر یابی با Waze