تحلیل استخوان لثه

هنگامی که دندانی کشیده می شود فضای خالی به نام آلوئول در استخوان فک باقی می ماند. پس از کشیدن دندان فضای خالی آلوئول با لخته خون پر می شود. لخته خون تشکیل شده به تدریج به استخوان تبدیل می شود اما کانتور پیشین استخوان حفظ نمی شود. از آنجایی که دیگر این بخش از استخوان دندانی در خود نگه نمی دارد به تدریج تحلیل می رود و جذب می شود به خصوص بخشی از دیواره استخوانی که در سمت گونه قرار دارد به سرعت تحلیل می رود این مساله می تواند باعث بروز مشکلات جدی شود.

برای مشاوره و تعیین وقت قبلی از دکتر ندا هادی دندانپزشک زیبایی و ترمیمی، با شماره های زیر و پیج اینستاگرام ارتباط برقرار کنید. شماره های تماس : 021 22869840 – 021 26702787

دلایل تحلیل استخوان فک

علت های بسیاری باعث تحلیل استخوان فک می شود اگر دندان ها یا لثه آسیب‌ ببینند فرد در معرض خطر تحلیل استخوان فک خواهد بود. مهمترین دلائل تحلیل استخوان فک به شرح ذیل است:

1. از دست دادن یک یا چند دندان

از جمله مهمترین دلایل تحلیل استخوان فک التهاب لثه،  کشیدن و از بین رفتن دندان ها و عدم جایگزینی آن ها با ایمپلنت است.

استخوان فک بدلیل نیرو و فشاری که در زمان جویدن از طرف دندان و ریشه آن به استخوان فک وارد می شود تحریک شده و رشد می کند. وقتی دندان کشیده می شود و یا از بین می رود، استخوان ها به تدریج حل شده و وارد جریان خون می گردد و به مرور زمان توسط بدن جذب می شوند

بطور تقریبی یک سال بعد از کشیدن دندان و در صورت سهل انگاری جهت جایگزین شدن آن با ایمپلنت ، استخوان فک زیر ناحیه ای که دندان از دست رفته، حدود بیست و پنج درصد از آن تحلیل می رود و اگر درمان نشود این تحلیل استخوان همچنان ادامه خواهد یافت.

هنگامی که دندان ها سالم هستند ریشه هایی دندان که در استخوان فک وجود دارند اعصاب موجود در استخوان فک را با میکرو جابجایی هایی تحریک می‌نمایند. این جابجایی‌ها ریز، سیگنال هایی را به بدن ارسال می کنند و به استخوان فک فرمان می دهند تا تراکم خود را برای حفظ و نگهداری دندان حفظ نمایند. اما در صورتی که دندانی از دست برود یا کشیده شود استخوان زیر آن ناحیه دیگر بوسیله ریشه های دندان حمایت نمی شود زیرا سیگنالی هنگام جویدن غذا به آن ارسال نمی شود به همین علت استخوان فک دیگر در آن ناحیه رشد نمی کند و به تدریج تحلیل می رود.

استخوان فک پس از کشیدن دندان جمع می شود. یک لخته خونی بعد از کشیدن دندان ایجاد می گردد، گلبول های سفید خون وارد محل  دندان کشیده شده می شوند تا باکتری ها و بافت های آسیب دیده را از بین ببرند تا چند هفته پس از کشیدن دندان گلبول های جدید تمیز نمودن محل کشیدن دندان را ادامه می دهند. سلول هایی استئون (Osteon) که در ریشه دندان وجود دارند و باعث افزایش رشد استخوان شده تا دندان را نگه دارند بعد از  چند ماه رشدشان متوقف خواهد شد زیرا دیگر دندانی وجود ندارد. این سلول ها نیز استخوان جدید تولید نمی کنند و تحلیل رفتن استخوان فک پیشرفت خواهد کرد. اما اگر اقدام به کاشت ایمپلنت نماییم بدلیل اینکه پایه ایمپلنت به عنوان ریشه داخل استخوان فک قرار خواهد گرفت سلول ها موظف می‌شوند که پایه ایمپلنت را به جای ریشه دندان ساپورت نمایند. در نتیجه سلول ها مجددا شروع به رشد خواهند کرد و از تحلیل استخوان جلوگیری بعمل خواهد آمد.

2. تحلیل لثه

وقتی لثه تحلیل می یابد مابین دندان و لثه شکاف یا فاصله ای بوجود میاید که پلاک‌ها در این فواصل گیر کرده و شروع به رشد می کنند و باعث ایجاد عفونت لثه می شود و دندان آسیب زیادی می بیند و پیشرفت بیماری سبب تحلیل استخوان فک خواهد شد. در صورتی که برای رفع آسیب ها درمانی انچام نگیرد امکان از دست دادن دندان بسیار زیاد است.

3.عفونت در لثه

از مهمترین بیماری های لثه می توان به تحلیل استخوان و التهاب لثه (ژنژویت) اشاره نمود، که عفونت های بسیار جدی هستند و در صورتی که درمان انجام نشود باعث آسیب و یا از دست رفتن دندان بیمار می گردند.

بیماریهای لثه بدلیل  وجود باکتری در پلاک ها روی لثه فرد ایجاد می شود و در لثه باعث التهاب می شوند. اگر این التهاب درمان نشود و باکتری ها بیشتر رشد کنند لثه و به‌تدریج استخوان فک عفونت کرده و این عفونت با پیشرفت بیشتر موجب تحلیل استخوان فک و افتادن دندان های دیگر می شود. از جمله علت های دیگر ایجاد این عارضه به موارد ذیل می توان اشاره نمود:

•           پوسیدگی دندان و ایجاد التهاب لثه
  •           عفونت های دندان
  •           عفونت های باکتریایی ناشی از ایمپلنت ( Peri-implantitis )
  •           پوکی استخوان
  •           استفاده از دندان مصنوعی یا بریج دندانی
  •           ناهماهنگی، نامرتبی و تراز نبودن دندان ها
  •           تومور

در صورت تحلیل لثه، امکان کاشت ایمپلنت دندان وجود دارد؟

دندانپزشکان توصیه می کنند که پس از کشیدن دندان، بدلیل امکان تحلیل لثه اقدام به کاشت ایمپلنت سریعا صورت گیرد و حداکثر تا شش ماه بعد این کار انجام شود. اما در صورت تحلیل استخوان جراحی ایمپلنت دندان سخت تر می شود و ممکن است نیاز به پیوند استخوان باشد.

تحلیل استخوان لثه

نتیجه درمان استخوان تحلیل رفته

با کمک این مواد هنگام استفاده از از بریچ فاصله ای بین لثه و بریچ ایجاد نمی شود و التهاب لثه اتفاق نمی افتد. اگر هم ایمپلنت در این محل کاشته شود، عمل گستره افزایش استخوان برای پشتیبانی و پوشاندن ایمپلنت لازم نیست. با درمان جلوگیری از تحلیل استخوان، ترمیم های دندانی به خوبی توسط لثه و استخوان احاطه می شود بنابراین التهاب لثه کاهش یافته و در نتیجه درمان طبیعی و مناسب خواهد بود.

درمان محافظت از استخوان لثه مراحل بعدی درمان را تسهیل می کند و لبخندی زیبا را به شما هدیه می دهد.

برخی خدمات دکتر ندا هادی:

اصلاح طرح لبخند

پروتزهای دندانی

بلیچینگ دندان

کامپوزیت ونیر

لمینت دندان

ایمپلنت فوری دندان

دکتر ندا هادی

خانم دکتر ندا هادی جراح و دندانپزشک زیبایی در سال 1386 فارغ التحصيل شده اند و در طول دوره تحصيل جزء رتبه هاى برتر دانشگاه بودند. از سال ١٣٨٧ مطب خود را اندازى كردند و ده سال سابقه فعالیت در مطب دارند. ایشان همچنین موفق به اخذ تعداد زيادى گواهينامه ( سرتيفيكت) از معتبرترين مراكز دانشگاهى داخل و خارج كشوردر زمينه هاى مختلف دندانپزشكى مثل زيبايى ، پروتز ، ايمپلنت و جراحى لثه شده اند.