امتیاز دهید :
برفک دهان و درمان آن

برفک دهان که به عنوان کاندیدیازیس دهان نیز شناخته می شود، یک عفونت دهان است که توسط مخمر (نوعی قارچ) معروف به کاندیدا ایجاد می شود.

کاندیدا همیشه علائمی ایجاد نمی کند. اکثر افراد بدون هیچ مشکلی در دهان خود کاندیدا دارند.

کاندیدا زمانی که تغییری در میکروب ها (ذرات زنده کوچک) در داخل دهان ایجاد می شود، می تواند مشکلاتی ایجاد کند. این باعث کاهش تعداد باکتری های خوب می شود و به قارچ مخمر اجازه رشد و تکثیر می دهد.

چه چیزی باعث برفک دهان می شود؟

برفک دهان توسط قارچ مخمری به نام کاندیدا ایجاد می شود. چند نوع مختلف کاندیدا وجود دارد که می تواند باعث برفک دهان شود، اما کاندیدا آلبیکنس شایع ترین علت آن است.

چه کسانی به آفت دهان مبتلا می شوند؟

اگر:

دیابت دارید

بیماری های مزمن پزشکی مانند سرطان یا HIV درمان نشده داشته باشید

مصرف آنتی بیوتیک (به خصوص برای مدت طولانی)

وابسته به مواد مخدر هستند

رژیم غذایی نامناسب داشته باشید (سوء تغذیه داشته باشید)

از پروتزهای مصنوعی استفاده کنید (مخصوصاً اگر مناسب نباشند)

برفک دهان همچنین می تواند یکی از عوارض جانبی کورتیکواستروئیدهای استنشاقی باشد، نوعی دارویی که در بیماری های ریوی مانند آسم استفاده می شود.

علائم برفک دهان چیست؟

برفک دهان باعث ایجاد لکه‌های سفید در دهان می‌شود که می‌توان آن‌ها را پاک کرد و نواحی قرمز و خونریزی‌دهنده باقی می‌ماند.

علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• درد یا سوزش در دهان
  • طعم ناخوشایند
  • مشکل در طعم غذا
  • دهان و گلوی قرمز
  • ترک در گوشه های دهان
  • مشکل در خوردن و آشامیدن
علائم برفک دهان چیست؟

چه زمانی باید به پزشکم مراجعه کنم؟

بسیاری از درمان‌های این بیماری در داروخانه محلی شما بدون تجویز پزشک در دسترس هستند. اگر قبلاً برفک دهان داشته اید و می دانید چه احساسی دارد، ممکن است تصمیم بگیرید با دکتر داروساز خود صحبت کنید و یک درمان بدون نسخه بخرید.

اگر مطمئن نیستید که چه چیزی باعث علائم شما شده است، اگر علائم شما شدید است یا اگر پس از درمان دوباره عود می کنند، باید به پزشک مراجعه کنید.

برفک دهان چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک شما می تواند برفک دهان را با سوال در مورد علائم شما و معاینه دهان شما تشخیص دهد. اگر پزشک شما مطمئن نیست که به برفک دهان مبتلا هستید یا اگر علائم شما به درمان پاسخ نمی دهد، پزشک شما ممکن است یک سواب از زخم های دهان شما انجام دهد. این می تواند تشخیص را تأیید کند و به انتخاب بهترین درمان برای شما کمک کند.

در موارد نادر، پزشک ممکن است شما را برای آندوسکوپی ارجاع دهد تا ببیند آیا برفک در مری یا دستگاه گوارش خود نیز دارید یا خیر.

برفک دهان چگونه درمان می شود؟

تعدادی درمان برای تسکین برفک دهان وجود دارد. پزشک یا داروساز شما ممکن است یک دهانشویه ضد قارچ، پماد یا پاستیل را توصیه کند. در برخی موارد، پزشک ممکن است یک داروی ضد قارچ را به شکل قرص تجویز کند.

معمولاً باید حداقل 1 هفته درمان را ادامه دهید. هر روش درمانی متفاوت است، بنابراین اگر سوالی دارید از دندانپزشک یا داروساز خود بپرسید. اگر برفک بعد از درمان عود کرد، با پزشک خود صحبت کنید.

چگونه می توانم از برفک دهان پیشگیری کنم؟

در اینجا چند نکته برای جلوگیری از برفک دهان وجود دارد:

دندان های خود را بعد از هر وعده غذایی با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید تا از تجمع باکتری ها در دهان بکاهید.

از دهانشویه های ضد عفونی کننده استفاده نکنید. این ها می توانند تعادل باکتری های “خوب” را در دهان تغییر دهند و به کاندیدا اجازه رشد دهند و برفک دهان ایجاد کنند.

اگر از دندان مصنوعی استفاده می کنید، مطمئن شوید که به درستی تمیز شده و پوست زیر دندان مصنوعی نیز تمیز است. بعد از هر وعده غذایی دهان خود را بشویید.

اگر از کورتیکواستروئیدهای استنشاقی استفاده می کنید، پس از هر بار استنشاق دهان خود را به خوبی با آب بشویید.

آب بنوشید، مگر اینکه شرایط پزشکی ای داشته باشید که به این معنی است که این امکان پذیر نیست.

اگر سیگار می کشید، سعی کنید آن را کاهش دهید یا آن را ترک کنید. سیگار کشیدن می تواند علائم را بدتر کند.

درمان دارویی برفک دهان

پزشکان معمولاً داروهای ضد قارچی مانند نیستاتین یا میکونازول را به شکل قطره، ژل یا قرص‌های پاستیل تجویز می‌کنند.

از طرف دیگر، پزشک ممکن است یک سوسپانسیون خوراکی موضعی تجویز کند. برای انجام این درمان، فرد آن را برای چند دقیقه دور دهان خود می‌شوید و سپس محلول را می‌بلعد یا بیرون می ریزد (بسته به فرمولاسیون).

بر اساس یک منبع معتبر در سال 2021، یک پزشک متخصص گزینه های درمانی زیر را بر اساس شدت بیماری تجویز می کند:

برفک دهان خفیف: پزشک ممکن است 10 میلی گرم کلوتریمازول تروش را پنج بار در روز تجویز کند. تروش کلوتریمازول قرصی است که فرد به آرامی در دهان خود حل می کند. گزینه دیگر شامل 5 میلی لیتر سوسپانسیون خوراکی نیستاتین چهار بار در روز است.

برفک دهان متوسط ​​تا شدید: پزشک ممکن است 200 میلی گرم فلوکونازول را یک بار و سپس 100 میلی گرم یک بار در روز برای 7 تا 14 روز تجویز کند. فرد این دارو را به صورت خوراکی مصرف می کند. در مورد سایر بیماری های دهان و دندان از جمله آبسه دندان و مال اکلوژن هم بخوانید.

درمان برفک دهان

اگر برفک دهان به درمان پاسخ نمی دهد گزینه ها عبارتند از:

200 میلی گرم محلول خوراکی ایتراکونزول یک بار در روز به مدت 28 روز

سوسپانسیون 400 میلی گرم پوزاکونزاول دو بار در روز به مدت 3 روز و سپس 400 میلی گرم یک بار در روز به مدت 28 روز

200 میلی گرم وریکونازول دو بار در روز به مدت 28 روز

برای افرادی که سرطان پیشرفته نیز دارند، پزشک ممکن است 150 میلی گرم فلوکونازول را به صورت تک دوز تجویز کند.

درمان های خانگی برای برفک دهان

در کنار درمان پزشکی، موارد زیر می تواند به کاهش خطر بدتر شدن وضعیت کمک کند:

• شستشوی دهان با آب نمک
  • برای جلوگیری از خراشیدن ضایعات، از مسواک نرم استفاده کنید
  • استفاده از مسواک جدید هر روز تا زمانی که عفونت از بین برود
  • خوردن ماست بدون شیرینی برای بازگرداندن سطح باکتری های سالم
  • اجتناب از استفاده از دهانشویه یا اسپری

فرد می تواند از اسپیسر استفاده کند یا پس از استفاده دهان خود را بشویید تا از بروز برفک دهان جلوگیری کند.

دکتر ندا هادی

خانم دکتر ندا هادی جراح و دندانپزشک زیبایی در سال 1386 فارغ التحصيل شده اند و در طول دوره تحصيل جزء رتبه هاى برتر دانشگاه بودند. از سال ١٣٨٧ مطب خود را اندازى كردند و پانزده سال سابقه فعالیت در مطب دارند. ایشان همچنین موفق به اخذ تعداد زيادى گواهينامه ( سرتيفيكت) از معتبرترين مراكز دانشگاهى داخل و خارج كشوردر زمينه هاى مختلف دندانپزشكى مثل زيبايى ، پروتز ، ايمپلنت و جراحى لثه شده اند.