امتیاز دهید :
ترمیم کامپوزیت دندان و نحوه انجام آن

ترمیم کامپوزیت دندان و نحوه انجام آن

در بسیاری از موارد کامپوزیت ها دچار ایراداتی خواهند شد که برای رفع آن ها افراد نیاز به ترمیم کامپوزیت دندان پیدا خواهند کرد . حفره‌هایی که بر اثر پوسیدگی در دندان ایجاد می‌شود یکی از شایع‌ترین مشکلات دندانپزشکی می‌باشد و بیمارانی که جهت پر کردن دندان‌ها مراجعه می‌نمایند درصد زیادی از مراجعین دندانپزشکی را تشکیل می‌دهند. هدف از ترمیم حفره‌ها و پوسیدگی‌های دندانی بازگرداندن سلامت و زیبایی دندان‌ها می‌باشد. ترمیم کامپوزیت دندان نیز در واقع روشی جهت باز گرداندن اعتماد به نفس شما در هنگام لبخند زدن بدون اینکه نگران لکه‌های تیره در روی دندان باشید، می‌باشد.

ترمیم-کامپوزیت-دندان-و-نحوه-انجام-آن

ترمیم کامپوزیت چیست؟

ترمیم کامپوزیت روشی است که از مواد سفید همرنگ دندان جهت پر کردن نواحی که دچار پوسیدگی و یا تغییر رنگ هستند استفاده می‌نماید. این مواد با کیفیت و ماندگاری بالا به عنوان جایگزینی مناسب جهت استفاده از آمالگام (موادی به رنگ نقره‌ای که جهت پر کردن دندان‌ها استفاده می‌شد و در سال‌های اخیر استفاده از آن کاهش یافته است) در خدمات دندانپزشکی ارائه می‌شود.

برخلاف پرکننده‌های نقره، موادی که در ترمیم کامپوزیت به کار می‌رود با استحکام بالاتر علاوه بر حفظ عملکرد طبیعی دندان، ظاهر طبیعی دندان را نیز حفظ می‌نمایند.

مزایای استفاده از ترمیم کامپوزیت

این روش دارای مزیت های بسیار زیادی می باشد که از جمله این مزیت ها می توان افزایش زیبایی دندان ها، وارد شدن آسیب کم تر به دندان ها، برطرف کردن ایردات کامپوزیت ها و درمان سریع تر مشکلات دندانی و کامپوزیت ها اشاره کرد که در ادامه هر کدام از این موارد را بررسی خواهیم کرد. پس با ما در ادامه مقاله همراه باشید.

مزیت-ترمیم-کامپوزیت

افزایش زیبایی

موادی که در کامپوزیت به کار می‌رود را می‌توان با ایجاد سایه‌هایی کاملاً همرنگ و مطابق رنگ طبیعی دندان‌های هر بیمار ایجاد نمود، در نتیجه در پایان درمان هیچ گونه تغییر رنگی در ناحیه ترمیم شده و سایر قسمت‌های دندان مشاهده نخواهد شد.

آسیب کمتر به دندان

با توجه به اینکه کامپوزیت کاملاً به دندان می‌چسبد بنابراین ساختار طبیعی دندان حفظ می‌شود و مقدار کمی از مینا و یا عاج دندان جهت پر کردن و ترمیم برداشته خواهد شد.

دوره درمان سریعتر

برخلاف آمالگام که به چند روز زمان جهت سفت شدن احتیاج دارد، کامپوزیت در چند ثانیه سفت خواهد شد. و ترمیم آن نیز با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

کاربردهای ترمیم کامپوزیت

  • ترمیم پوسیدگی‌های دندان
  • ترمیم دندان‌ها و کامپوزیت های ترک خورده
  • بازگرداندن رنگ روشن به دندان‌هایی که دچار لک شده‌اند.
  • ترمیم سطح جویدنی برای دندان‌هایی که دچار فرسایش شده‌اند.
  • استحکام دندان‌ها (برخلاف آمالگام، کامپوزیت مستقیماُ به دندان می‌چسبد و استحکام دندان‌ها را افزایش می‌دهد.)
  • جایگزین ساختن پرکننده‌های آمالگام قدیمی

نحوه ترمیم کامپوزیت دندان

با توجه به اینکه جهت ترمیم کامپوزیت به کمترین میزان آماده‌سازی نیاز دارد بنابراین در اکثر موارد حتی احتیاجی به تزریق داروی بی‌حسی موضعی نمی‌باشد اما در صورتی که میزان پوسیدگی‌های دندان عمیق باشد جهت کاهش هرگونه درد و ناراحتی ابتدا بی‌حسی موضعی اعمال می‌شود.

پس از اینکه بافت پوسیده دندان خارج شد مراحل آماده‌سازی دندان جهت ترمیم با کامپوزیت اجرا می‌شود. سپس کامپوزیت همرنگ دندان‌های طبیعی شما آماده می‌شود.

نحوه-ترمیم-کامپوزیت-دندان

 در مرحله‌ی بعد موادی جهت باندینگ و اتصال کامپوزیت، روی دندان اعمال می‌شود و سپس کامپوزیت روی دندان قرار می‌گیرد. در انتها کامپوزیت مطابق با آناتومی طبیعی دندان، شکل داده خواهد شد تا توانایی جویدن به بهترین صورت قابل انجام باشد.

صیقل دادن و شکل دهی تا زمانی که دندان ترمیم شده کاملاً مشابه دندان‌های طبیعی باشد انجام خواهد شد.

دلیل استفاده از ترمیم کامپوزیت دندان

همه‌ی افراد به صورت طبیعی دارای باکتری‌هایی در دهان هستند، این باکتری‌ها در ترکیب با بزاق و بقایای مواد غذایی موجب تشکیل ماده‌ای به نام پلاک دندان می‌شود که به سطوح دندان می‌چسبد، در اکثر مواقع پلاک‌ها بین سطوح دندان و خط لثه قرار می‌گیرند. زمانی که محیط دهان اسیدی باشد پلاک مینای خارجی دندان را ضعیف می‌نماید، با ضعیف شدن و شکستن مینای دندان باکتری‌ها به لایه‌ی داخلی یعنی عاج دندان نفوذ می‌نمایند و در این مرحله حفره‌های دندانی به تدریج ایجاد می‌شود. پوسیدگی‌های دندانی می‌توانند به سرعت به سمت عاج دندان حرکت کرده و به ریشه‌ی دندان آسیب وارد نمایند بنابراین پیش از اینکه اعصاب دندان دچار آسیب شوند باید هرچه سریعتر پوسیدگی‌های جزئی را برطرف نمود.

زمان مناسب برای ترمیم کامپوزیت

حساسیت در مقابل جویدن مواد شیرین یا خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های سرد می‌تواند نشانه‌ای از آغاز پوسیدگی دندان باشد بنابراین در اولین فرصت و پیش از اینکه آسیب‌های جدی‌تری به دندان‌ها وارد شود لازم است به بهترین دندانپزشک کامپوزیت مراجعه نمائید تا در صورت نیاز ترمیم با کامپوزیت برای شما انجام شود.

در اکثر موارد پوسیدگی‌های دندان بسیار جزئی بوده و با چشم غیر مسلح قابل تشخیص نمی‌باشند بنابراین لازم است سالی 2 بار جهت معاینه به مطب دندانپزشکی مراجعه نمائید تا پس از معاینه هرگونه پوسیدگی و آسیب دندان شناسایی شود و با ترمیم کامپوزیت از گسترش پوسیدگی و آسیب به اعصاب دندان جلوگیری شود.

حساسیت دندان پس از ترمیم کامپوزیت

پس از ترمیم کامپوزیت دندان ممکن است تا مدت زمان کوتاهی دچار حساسیت دندانی به ویژه در مقابل تغییر دما (مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهای سرد و گرم) شوید، در صورتی پوسیدگی نزدیک اعصاب دندان بوده باشد پس از ترمیم کامپوزیت میزان حساسیت کمی بیشتر خواهد بود اما این عارضه موقتی بوده و پس از چند هفته به مرور برطرف خواهد شد.

سخن پایانی

ترمیم کامپوزیت دندان در صورتی که کامپوزیت ها دچار ایراداتی نظیر شکستگی، ترک خوردگی، تغییر و … شوند، مورد استفاد قرار می گیرد و موجب اصلاح این ایرادات می شود، یکی از دلایلی ک افراد را با نیاز انجام ترمیم کامپوزیت روبه رو می کند، عدم رعایت مراقبت های بعد از کامپوزیت می باشد که بروز عوارضی از قبیل همان شکستگی، تغییر رنگ و … را در بر خواهد داشت و همچین جهت ترمیم به بهترین دندانپزشک زیبایی مراجعه کنید.

دکتر ندا هادی

خانم دکتر ندا هادی جراح و دندانپزشک زیبایی در سال 1386 فارغ التحصيل شده اند و در طول دوره تحصيل جزء رتبه هاى برتر دانشگاه بودند. از سال ١٣٨٧ مطب خود را اندازى كردند و پانزده سال سابقه فعالیت در مطب دارند. ایشان همچنین موفق به اخذ تعداد زيادى گواهينامه ( سرتيفيكت) از معتبرترين مراكز دانشگاهى داخل و خارج كشوردر زمينه هاى مختلف دندانپزشكى مثل زيبايى ، پروتز ، ايمپلنت و جراحى لثه شده اند.

پاسخ

مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه
Call Now Button
مسیر یابی با Waze