عفونت لثه

آیا به تازگی هنگام مسواک زدن متوجه خونریزی لثه شده اید؟ این خونریزی می تواند یکی از اولین علائم هشدار دهنده عفونت لثه باشد.
اگر عفونت لثه نادیده گرفته شود و راه کارهای درمانی به منظور رفع آن صورت نگیرد، می تواند به زیر لثه و استخوان عبور کند، سپس به شکل جدی تر بیماری لثه به نام پریودنتیت تبدیل می شود.

مشخص شده است که عفونت لثه و پریودنتیت خطر ابتلا به مواردی مانند دیابت، بیماری های قلبی، پوکی استخوان، ذات الریه و سرطان را افزایش می دهند. تشخیص زودهنگام و درمان سریع بهترین راهکار برای مقابله با عفونت لثه می باشد. در این نوشته قصد داریم به توضیحات مختصری در مورد علائم و راه کارهای درمانی این بیماری بپردازیم. با ما همراه باشید؛

علائم عفونت لثه

اگر با علائم عفونت لثه آگاهی داشته باشید می توانید قبل از جدی شدن، مشکل را پیدا کرده و آن را درمان کنید. به علائم ذیل توجه کنید؛

لثه های متورم و قرمز: این اولین علامتی است که لثه شما از خود بروز می دهد. بیماری های لثه معمولاً با التهاب در امتداد لثه شروع می شوند. همچنین ممکن است احساس درد داشته باشید و هنگام نخ دندان کردن به راحتی دچار خونریزی شوید.

بوی بد دهان: دهان شما مکانی مناسب، گرم و مرطوب برای میلیون ها باکتری است. آن ها از پلاک ها تغذیه می کنند، بنابراین هرچه تعداد بیشتری از آن ها داشته باشید، تغذیه باکتری ها بهتر است. باکتری ها سمومی آزاد می کنند که می توانند لثه ها و دندان ها را تحریک کنند و بوی ناخوشایندی دارند.

پس بوی بد دهان ممکن است نشانه بیماری جدی لثه باشد، در صورت ابتلا به عفونت لثه معمولاً بوی دهان و تنفس شما تغییر می کند.

تحلیل لثه: اگر دندان های شما طولانی تر از گذشته به نظر می رسند، احتمال افزایش رشد آن ها وجود ندارد، بلکه لثه های شما در حال کوچک شدن و تحلیل رفتن هستند.

عوامل تحلیل لثه

وقتی استخوان شروع به تجزیه شدن می کند، لثه ها کم کم از دندان جدا شده و یک فضای  خالی ایجاد می کنند، که به این امر به اصطلاح تحلیل لثه گفته می شود.

دندانهای حساس: اگر نوشیدن مایعات سرد شما را آزرده می کند، ممکن است دندان های شما دچار مشکل شده باشند. این امر یک علامت عفونت لثه است که غالباً با کوچک شدن لثه همراه خواهد شد. با تحلیل رفتن لثه، قسمت حساس دندان یعنی عاج در معرض آسیب قرار می گیرد.

دندان های واگرا یا متحرک: آیا لبخند شما اخیراً کمی متفاوت به نظر می رسد؟ بیماری لثه می تواند به استخوان هایی که دندان های شما را در جای خود نگه می دارند حمله کند و باعث شل شدن یا حرکت آن ها شود. می توان گفت پریودنتیت علت اصلی این امر است.

چه زمانی به یک دندانپزشک مراجعه کنید؟

برنامه مراجعه نزد دندانپزشک خود را برای معاینات منظم دنبال کنید. اگر متوجه علائم پریودنتیت شدید، در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه نمائید. هرچه زودتر به دنبال مراقبت و درمان باشید، شانس شما برای برگشت خسارت ناشی از پریودنتیت افزایش می یابد.

درمان دندان درد

علل عفونت لثه

همانطور که گفته شد در بیشتر موارد، توسعه پریودنتیت با پلاک آغاز می شود. پلاک روی دندان های شما از طریق نشاسته ها و قندهای موجود در مواد غذایی با باکتری هایی که به طور معمول در دهان وجود دارد، شکل می گیرد. مسواک زدن دو بار در روز و نخ دندان زدن یک بار در روز پلاک را از بین می برد، اما پلاک به سرعت دوباره شکل خواهد گرفت.

التهاب مداوم لثه می تواند باعث پریودنتیت شود و در نهایت باعث ایجاد فاصله بین لثه ها و دندان های شما می شود که با پلاک و باکتری پر می شوند. با گذشت زمان، این فاصله ها عمیق تر می شوند و باکتری های بیشتری در آن نقاط تجمع می کنند. در صورت عدم درمان، این عفونت های عمیق باعث از بین رفتن بافت و استخوان می شود و در نهایت ممکن است یک یا چند دندان خود را از دست بدهید. همچنین، التهاب مزمن مداوم باعث فشار بر سیستم ایمنی بدن شما خواهد شد.

عواملی که باعث بیماری های لثه خواهند شد؟

بیماری های لثه

عواملی که می توانند خطر پریودنتیت را افزایش دهند عبارتند از:

• عفونت لثه
  • رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان
  • سیگار کشیدن یا استعمال تنباکو
  • تغییرات هورمونی، مانند موارد مربوط به بارداری یا یائسگی
  • مصرف مواد مخدر تفریحی، مانند سیگار کشیدن، ماری جوانا و قلیان
  • تغذیه ناکافی، از جمله کمبود ویتامین C
  • ژنتیک
  • برخی داروهای خاص که باعث ایجاد خشکی دهان یا لثه می شوند
  • شرایطی که باعث کاهش ایمنی می شود مانند سرطان خون، HIV / AIDS و روش های درمان سرطان
  • برخی از بیماری ها مانند دیابت، روماتیسم و ​​بیماری کرون

عوارض بیماری لثه

پریودنتیت می تواند باعث ریزش دندان ها شود. همچنین باکتری های عامل پریودنتیت از طریق لثه وارد جریان خون می شوند و احتمالاً بر سایر قسمت های بدن نیز تأثیر می گذارند. به عنوان مثال، پریودنتیت با بیماری تنفسی، آرتریت روماتوئید، بیماری عروق کرونر و مشکلات کنترل قند خون در دیابت مرتبط است.

جلوگیری از عفونت لثه

بهترین راه برای پیشگیری از عفونت لثه پیروی از برنامه ای برای بهداشت دهان و دندان است. روشی که در اسرع وقت آن را پیش بگیرید و به طور مداوم در طول زندگی از آن پیروی کنید.

دکتر ندا هادی، دندانپزشک زیبایی در تهران می باشند. ایشان با استفاده از تجهیزات مدرن و روش های نوین عرصه ی دندانپزشکی آماده ی ارائه ی خدمات به شما عزیزان در زمینه جراحی لثه و انواع روش های درمان لبخند لثه ای می باشد. راه های برقراری ارتباط با ایشان:

شماره های تماس: ۰۲۱۲۲۸۶۹۸۴۰  –  ۲۶۷۰۲۷۸۷

صفحه اینستاگرام

در پایان اینکه

بهداشت دهان و دندان بدان معنی است که حداقل دو بار در روز، صبح و قبل از رفتن به رختخواب مسواک بزنید و حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید. نخ دندان قبل از مسواک زدن به شما امکان تمیز کردن ذرات و باکتری های مواد غذایی را می دهد. همچنین هر شش تا ۱۲ ماه به طور مرتب به یک دندانپزشک باتجربه و ماهر مراجعه کنید.