امتیاز دهید :
کامپوزیت دندان در بارداری

کامپوزیت دندان در بارداری

آیا انجام کامپوزیت دندان در بارداری امکانپذیر است؟ برخی از بانوانی که در دوران بارداری به سر می برند تصمیم به کامپوزیت دندان که روشی نوین برای بهبود زیبایی دندان‌ها می‌باشد خواهند گرفت که در واقع می توان با کامپوزیت کردن برخی از مشکلات دندان مانند بدرنگی، کج بودن، شکستگی و یا ترک‌های دندان را پوشاند، اما با اینکه برای کامپوزیت کردن احتیاجی به هیچ گونه جراحی نمی‌باشد و به طور کلی روش بدون درد و ناراحتی می‌باشد که در کمترین زمان می‌تواند دندان‌های زیبا به شما هدیه نمایند، برای افراد باردار به طور معمول انجام آن توصیه نخواهد شد.

کامپوزیت-دندان-در-بارداری

در این مقاله به طور کامل به بررسی کامپوزیت دندان در بارداری و امکان انجام یا عدم انجام آن خواهیم پرداخت، پس با ما همراه باشید.

آیا نصب کامپوزیت دندان در بارداری امکانپذیر است؟

با توجه به محبوبیت روش کامپوزیت دندان و نتایج مثبتی که در زیبایی دندان‌ها دارد بسیاری از افراد تمایل به کامپوزیت کردن دندان‌های خود دارند، در این بین ممکن است خانم‌های بارداری نیز جهت کامپوزیت کردن دندان‌ها اقدام نمایند. اما آیا کامپوزیت کردن دندان‌ها در دوران بارداری امکان پذیر می‌باشد، در ادامه‌ی این مقاله این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

در این روش یک رزین کامپوزیت به روی دندان‌ها چسبانده می‌شود تا دندان‌ها با ظاهری بدون نقص دیده شوند. و با اینکه کل فرآیند کامپوزیت در یک جلسه انجام می‌شود و پس از پایان جلسه درمان می‌توانید به فعالیت‌های روزمره‌ی خود ادامه دهید، و کامپوزیت یک روش غیر تهاجمی می‌باشد و برخلاف روش روکش کردن احتیاجی به برداشتن بخش‌هایی از دندان و تراشیدن آن نمی‌باشد. اما به خانم های باردار توصیه می شود که انجام این روش را به بعد از بارداری موکول کنند.

دلایل عدم نصب کامپوزیت در بارداری

همان طور که پیشتر اشاره شد کامپوزیت کردن دندان روشی غیرتهاجمی بوده و هیچ گونه خطری برای مادر و جنین در پی ندارد اما پزشکان توصیه می‌نمایند بنا به برخی دلایل انجام کامپوزیت‌ به دوران پس از خاتمه‌ی بارداری موکول شود، برخی از این دلایل عبارتند از:

دلایل-عدم-نصب-کامپوزیت-در-بارداری

افزایش استرس

اکثر افراد نسبت به درمان‌هایی که در مطب دندانپزشکی ارائه می‌شود دچار استرس می‌باشند. استرس‌هایی که می‌تواند ریشه در دوران کودکی داشته باشد و تا دوران بزرگسالی نیز ادامه پیدا نماید. کامپوزیت دندان نیز با توجه به اینکه یک فرآیند بدون درد می‌باشد اما ممکن است برای برخی از افراد منجر به ایجاد استرس ناخواسته شود.

در دوران بارداری باید از هرگونه استرس اضافی جلوگیری نمود زیرا می‌تواند به سلامت نوزاد صدمه وارد نماید. بنابراین با توجه به اینکه کامپوزیت دندان یک روش زیبایی محسوب می‌شود و در اکثر موارد به عنوان درمان اورژانسی به کار نمی‌رود توصیه می‌شود تمام خدماتی که مرتبط با زیبایی می‌باشد به دوران پس از بارداری موکول شود.

حساس شدن لثه‌ها

در طی دوران بارداری لثه‌ها بسیار حساس‌تر می‌باشند. در این دوره جهت رشد مناسب جنین میزان خون بیشتری در بدن مادر باردار تولید می‌شود بنابراین حجم خون در بدن یک خانم باردار اندکی افزیش می‌یابد.

در هنگام کامپوزیت کردن دندان ممکن است آسیب‌های جزئی به لثه‌ها وارد شود که موجب ایجاد خونریزی شود، حساس بودن لثه و افزایش حجم خون در این دوره می‌تواند در مراحل کامپوزیت یک خانم باردار اختلال ایجاد نماید بنابراین جهت حفظ سلامتی مادر و نوزاد اغلب دندانپزشکان توصیه می‌نمایند کامپوزیت دندان پیش از بارداری و یا پس از آن انجام شود.

تاثیر اشعه ایکس

قبل از شروع کامپوزیت دندان لازم است تا تصاویری با اشعه ایکس جهت بررسی سلامت کلی دندان‌ها انجام شود. با کمک این تصاویر می‌توان هرگونه پوسیدگی، ترک خوردگی و یا سایر مشکلات دندانی را شناسایی نموده و پیش از کامپوزیت کردن ترمیم نمود. در برخی موارد لازم است پیش از کامپوزیت تعدادی از دندان‌ها تحت ترمیم ریشه، پر شدگی و یا روکش قرار بگیرند و سپس کامپوزیت انجام شود.

اشعه ایکس در گذشته یکی از عوامل خطر آسیب به سلامت جنین در حال رشد محسوب می‌شد اما در دستگاه‌های جدید میزان تشعشعات اشعه ایکس بسیار کاهش یافته‌اند، هم چنین جهت حفاظت از سلامت جنین پیش بندها و لباس‌های مخصوص سربی برای حفاظت جنین روی شکم مادر قرار می‌دهند تا از هرگونه تابش اشعه ایکس به جنین جلوگیری شود بنابراین در موارد ضروری می‌توان بدون اینکه آسیبی به جنین وارد شود از دندان مادر تصاویر اشعه ایکس تهیه نمود اما به این نکته توجه داشته باشید که حتی با وجود اعمال تمام دستورالعمل‌های حفاظتی همواره احتمال آسیب‌های ناخواسته در حین عکسبرداری با اشعه ایکس وجود دارد بنابراین توصیه می‌شود تا جایی که امکان دارد از قرار گرفتن در معرض اشعه‌های مضر خودداری نمائید.

بهترین زمان نصب کامپوزیت در بارداری

از آنجایی که سه ماهه اول بارداری یکی از آسیب پذیرترین دوران بارداری می باشد و جنین در این دوران از مادر تغذیه می کند بنابراین نسبت به مواد غذایی و داروهای مصرفی بسیار حساس می باشد و باید حساسیت به خرج داد. و در این دوران نباید خدمات دندانپزشکی را به دلیل اینکه نیاز به استفاده از دارو و بی حسی می باشد انجام داد.

بهترین زمان انجام کامپوزیت در دوران بارداری، سه ماهه دوم می باشد چرا که در این دوران جنین به رشد خوبی رسیده و آسیب پذیری آن کم می باشد و در صورت تایید متخصص زنان و زایمان و صلاحدید بهترین دندانپزشک زیبایی می توان خدمات دندانپزشکی و کامپوزیت را انجام داد.

در خصوص سه ماه سوم بارداری نیز با اینکه جنین تقریبا رشد کرده و میزان آسیب پذیری جنین نیز کم می باشد ولی به دلیل بزرگ بودن شکم مادر نشستن و دراز کشیدن به طور طولانی مدت به هیچ عنوان توصیه نمی شود. و تنها در صورت نیاز و ضروری می توان از خدمات دندانپزشکی استفاده کرد.

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله ذکر کردیم انجام کامپوزیت دندان در بارداری توصیه نمی شود و بهتر است قبل از بارداری یا بعد از بارداری این روش انجام شود، حتی در مواردی که باید ترمیم ریشه و یا پوسیدگی دندان به صورت فوری انجام شود دندانپزشکان توصیه می‌نمایند این درمان‌ها را تا سه‌ ماهه‌ی دوم و سوم بارداری به تاخیر بیندازید. هرگونه قرار گرفتن جنین در سه ماهه‌ی اول باردرای می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری را ایجاد نماید.

دکتر ندا هادی

خانم دکتر ندا هادی جراح و دندانپزشک زیبایی در سال 1386 فارغ التحصيل شده اند و در طول دوره تحصيل جزء رتبه هاى برتر دانشگاه بودند. از سال ١٣٨٧ مطب خود را اندازى كردند و پانزده سال سابقه فعالیت در مطب دارند. ایشان همچنین موفق به اخذ تعداد زيادى گواهينامه ( سرتيفيكت) از معتبرترين مراكز دانشگاهى داخل و خارج كشوردر زمينه هاى مختلف دندانپزشكى مثل زيبايى ، پروتز ، ايمپلنت و جراحى لثه شده اند.

پاسخ

مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه
Call Now Button
مسیر یابی با Waze