امتیاز دهید :
تفاوت آمالگام و کامپوزیت دندان را بدانید!

تفاوت آمالگام و کامپوزیت دندان را بدانید!

دندان ها در طول زمان و در اثر افزایش سن، ابتلا به بیماری های خاص و مصرف داروهای خاص و همچنین رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان دچار مشکلاتی از قبیل پوسیدگی، شکستگی، عفونت و در نهایت از بین رفتن دندان خواهد شد. بنابراین برای ترمیم دندان های خراب و پر کردن پوسیدگی ها می توان از دو نوع مواد استفاده کرد که یکی از آن ها کامپوزیت و دیگری آمالگام می باشد. در این مقاله در ابتدا توضیح مختصری در مورد کامپوزیت و آمالگام داده و سپس تفاوت آمالگام و کامپوزیت را بررسی خواهیم کرد. پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

تفاوت-بین-آمالگام-و-کامپوزیت

تعریف کامپوزیت

امروزه اکثر افراد با کامپوزیت دندان آشنایی داشته و این روش را انجام داده اند، کامپوزیت ها مواد خمیری شکلی مخلوط از سرامیک و ماده پلاستیکی می باشد که از آن برای پر کردن حفره های خالی دندان و همینطور برای تغییر رنگ و اصلاح شکستگی ها و فاصله های جزئی میان دندان ها استفاده می شود.

تعریف-کامپوزیت

از آنجایی که رنگ مواد کامپوزیت تنوع مختلفی داشته و بسیار شبیه به رنگ دندان ها می باشد، طبیعی به نظر خواهد رسیید.

تعریف آمالگام

شاید بیشتر افراد با مواد آلگام آشنایی نداشته باشند، آمالگام به صورت فلزی انعطاف پذیر متشکل از جیوه، نقره، مس، قلع و روی می باشد که برای پر کردن حفره های خالی دندان و ترمیم دندان های پوسیده استفاده می شود.

تعریف-آمالگام

ماده آمالگام به دلیل نرم بودن به راحتی داخل دندان جای گذاری شده و قسمت های نامنظم دندان را پر خواهد کرد، از مزایای این مواد می توان به ارزان بودن و طول عمر بالای آن ها اشاره کرد.

برای انجام این روش، دندانپزشک در ابتدا پوسیدگی ها را تراشیده و سپس حفره دندان را برای پر کردن با این مواد آماده خواهند کرد.

تفاوت آمالگام با کامپوزیت

بسیاری از افراد در انتخاب بین آمالگام و کامپوزیت برای پر کردن حفره های خالی دندان، دچار تردید شده و به دلیل اطلاعات کافی نداشتن، نمی دانند که کدام مورد را انتخاب کنند. در این بخش از مقاله به بررسی تفاوت آمالگام و کامپوزیت در موارد مختلف پرداخته تا افراد آگاه باشند که کدام مواد برای پر کردن دندان های پوسیده آن ها مناسب تر است.

در روش آمالگام دندانپزشک حفرات را به گونه ای تعبیه می کنند که گیر مکانیکال در حفره ایجاد کند و این حفره به صورت مکانیکال وارد دندان می شود تا از حفره نیافتد.به همین دلیل علاوه بر اینکه پوسیدگی دندان برداشته می شود یک مقدار از دندان سالم هم تراش داده می شود که باعث تضعیف ساختار دندانی می شود ولی در روش کامپوزیت این مشکل وجود ندارد.

تفاوت-آمالگام-با-کامپوزیت-دندان

طول عمر و ماندگاری

یکی از مهم‌ترین تفاوت بین آمالگام و کامپوزیت در طول عمر آن ها می باشد، که باید گفت طول عمر آمالگام از کامپوزیت بیشتر بوده و ما بین 10 الی 12 سال ماندگاری خواهند داشت، در حالی که طول عمر کامپوزیت حدود 5 الی 10 سال می باشد.

رنگ ظاهر

رنگ ظاهری یکی دیگر از تفاوت بین آمالگام و کامپوزیت می باشد، که باید به این نکته اشاره کرد، مواد کامپوزیت به دلیل هم رنگ بودن آن ها با دندان های طبیعی، برای ترمیم و پر کردن دندان ها مناسب تر می باشد، چرا که تشخیص آن با دندان طبیعی غیر ممکن خواهد بود، در حالی که مواد آلگام به رنگ نقره ای بوده و استفاده از آن ها برای پر کردن دندان ها موجب تفاوت رنگ دندان ترمیم شده با دندان معمولی خواهد شد.  

نوع مواد

آمالگام و کامپوزیت در مواد تشکیل دهنده نیز با یکدیگر تفاوت دارند، آمالگام از مواد نقره، قلع، روی و جیوه تشکیل شده است، اما کامپوزیت از مواد رزین مصنوعی و سیلیکا تشکیل شده است.

نحوه نگهداری

نحوه نگهداری یکی دیگر از تفاوت آمالگام و کامپوزیت می باشد که باید به این نکته اشاره کرد که کامپوزیت ها به نگهداری و مراقبت بیشتری احتیاج دارند.

برای افزایش طول عمر کامپوزیت باید بهداشت دهان و دندان و مراقبت های بعد از کامپوزیت را رعایت کرد، در غیر این صورت کامپوزیت ها پوسیده و خراب خواهند شد.

این بدان معنا نیست که آمالگام نیاز به مراقبت ندارد، پس از انجام روش آمالگام نیز باید افراد از خوردن و نوشیدن برخی از مواد خودداری کنند.

دوره درمان

دوره درمان آمالگام نسبت به کامپوزیت ها سریع تر می باشد، چرا که برای استفاده از کامپوزیت بهترین دندانپزشک زیبایی ابتدا باید زمان بیشتری را برای مخلوط محلول رزین کامپوزیت با رنگ مناسب صرف کنند، و سپس آن را درون دندان قرار دهند. اما برای استفاده از آمالگام به این زمان احتیاجی نمی باشد.

هزینه درمان

از مهم ترین دغدغه های افراد برای انجام کارهای دندانپزشکی، هزینه ی آن ها می باشد، بنابراین از مهم ترین تفاوت آمالگام و کامپوزیت در هزینه آن است، که باید اشاره کرد هزینه پر کردن دندان ها با آمالگام بسیار کم تر تز هزینه کامپوزیت می باشد.

دکتر ندا هادی، دندانپزشک زیبایی در تهران می باشند. ایشان با استفاده از تجهیزات مدرن و روش های نوین عرصه ی دندانپزشکی آماده ی ارائه ی خدمات به شما عزیزان می باشد. راه های برقراری ارتباط با ایشان:

شماره های تماس: 02122869840  –  26702787

صفحه اینستاگرام

کدام روش بین آمالگام و کامپوزیت بهتر است؟

حال باید به این سوال کاربران پاسخ داد که کدام یک از این دو روش بهتر است؟ در این مقاله به طور کامل تفاوت آمالگام و کامپوزیت از تمام جنبه ها بررسی شد بنابراین با مقایسه آن ها می توانید پی ببرید که با توجه به نیاز شما کدام یک از این روش ها مناسب تر است.

اما باید گفت که در صورتی که دندانی که قصد ترمیم آن را دارید در معرض دید نمی باشد، آمالگام از لحاظ هزینه ای گزینه مطلوب تری می باشد اما در صورتی که دندان ترمیمی در معرض دید می باشد، گزینه کامپوزیت انتخاب مناسبی می باشد چرا که هم رنگ دندان ها بوده و مشخص نخواهد شد.

اما باز هم باید به این نکته اشاره کرد که انتخاب هر کدام از این روش ها با توجه به نیاز و بودجه به خود شما بستگی دارد.

سخن پایانی

در این مقاله تفاوت آمالگام و کامپوزیت و مزایا و معایب آن ها را از تمام جنبه ها از قبیل طول عمر و ماندگاری، نوع مواد، رنگ، طول درمان و هزینه بررسی کردیم. بنابراین با مطالعه آن تصمیم گیری در خصوص انتخاب هر کدام از آن ها برای شما راحت تر خواهد بود.

البته می توانید در خصوص انختاب این روش ها با یک دندانپزشک زیبایی نیز مشورت کنید. جهت دریافت مشاوره از دکتر ندا هادی با شماره های 02122869840-02126702787 تماس بگیرید.

سوالات متداول

دکتر ندا هادی

خانم دکتر ندا هادی جراح و دندانپزشک زیبایی در سال 1386 فارغ التحصيل شده اند و در طول دوره تحصيل جزء رتبه هاى برتر دانشگاه بودند. از سال ١٣٨٧ مطب خود را اندازى كردند و پانزده سال سابقه فعالیت در مطب دارند. ایشان همچنین موفق به اخذ تعداد زيادى گواهينامه ( سرتيفيكت) از معتبرترين مراكز دانشگاهى داخل و خارج كشوردر زمينه هاى مختلف دندانپزشكى مثل زيبايى ، پروتز ، ايمپلنت و جراحى لثه شده اند.

پاسخ

مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه
Call Now Button
مسیر یابی با Waze