امتیاز دهید :
<strong>آیا سفید کردن(بلیچینگ) دندان کودکان بی خطر است؟</strong>

آیا سفید کردن(بلیچینگ) دندان کودکان بی خطر است؟

لبخند سالم و خیره کننده برای کودکان و بزرگسالان مهم است. اما اگر دندان های فرزندتان زرد یا لکه دار باشد چه؟ آیا استفاده از محصولات سفید کننده روی دندان های فرزندتان اشکالی ندارد؟ سفید کردن دندان یا بلیچینگ دندان کاملاً در همه جای فرهنگ ما وجود دارد. نوجوانان و کودکان کوچک‌تر دندان‌های بی‌نقص را در چهره‌های مشهور مورد علاقه‌شان و سایر الگوهای نقش‌آفرینی، همراه با تبلیغات مجموعه‌ای از محصولات سفیدکننده بدون نسخه می‌بینند و گاهی اوقات با ورود دندان‌های دائمی نگران رنگ دندان‌های خود می‌شوند. جای تعجب نیست که کودکان و نوجوانان درخواست سفید کردن دندان های خود را دارند. در حالی که سفید کردن دندان‌ کودکان و نوجوانان لزوماً یک نه کاملاً واضح نیست، ما قطعاً یک رویکرد محافظه کارانه را توصیه می‌کنیم. در اینجا سعی نموده ایم که اطلاعات خوبی برای کمک به والدین در تصمیم گیری آگاهانه در مورد سفید کردن دندان برای افراد نوجوان ارائه نماییم.

سفید کردن دندان کودکان در چه سنی مجاز است؟

اگر شرایط خاص وجود نداشته باشد، هم انجمن دندانپزشکی آمریکا و هم آکادمی دندانپزشکی اطفال آمریکا توصیه می کنند تا سن 14 یا 15 سالگی صبر کنید، زمانی که تمام دندان های دائمی کامل درآمده اند و آماده درمان های سفید کننده هستند. دندان‌های شیری مینای نازک‌تری نسبت به دندان‌های بزرگسال دارند که می‌تواند منجر به افزایش حساسیت و ناهمواری رنگ دندان شود.

چه دلایلی برای در نظر گرفتن سفید کردن دندان کودکان در سنین پایین تر وجود دارد؟

در برخی موارد، کودکان شرایطی دارند که ما را به فکر سفید کردن دندان کودکان در سنین پایین تر سوق می دهد. به عنوان مثال، یک کودک ممکن است تغییر رنگ شدید داشته باشد که منجر به اذیت کردن یا اضطراب اجتماعی شود. برخی از کودکان ممکن است بیشتر مستعد لک شدن از نوشابه‌ها یا نوشیدنی‌های دیگر باشند، یا بریس‌ها ممکن است پس از برداشتن تغییر رنگ دهند. در موارد دیگر، یک بیماری آسیب دیدگی ممکن است باعث تغییر رنگ دندان شود. در موردی مانند این، ما گزینه‌هایی را با والدین و فرزندان مورد بحث قرار می‌دهیم تا تصمیم بگیریم که کدام روش بهترین است، اما در مورد کامپوزیت دندان یا لمینت دندان باید گفت برای کودکان توصیه نمی شود.

سفید کردن دندان شامل چه مواردی می شود؟

ساده ترین گزینه خمیر دندان سفید کننده است، اما این گزینه برای اکثر کودکان و نوجوانان توصیه نمی شود. مینای دندان در کودکان هنوز در حال سفت شدن است و بیشتر در معرض فرسایش ناشی از مواد ساینده موجود در فرمول های سفید کننده خمیر دندان است.

هم محصولات سفید کننده حرفه ای و هم بدون نسخه معمولا از مواد سفید کننده پراکسید هیدروژن استفاده می کنند. تفاوت معمولا در سطح غلظت است، با محصولات حرفه ای برای بزرگسالان حاوی سطوح بالاتر پراکسید. درمان های حرفه ای را می توان در مطب دندانپزشک یا در خانه با استفاده از ابزارهای های مخصوص دندان های شما انجام داد. ژل ها و نوارهای بدون نسخه معمولا از دوز کمتری از پراکسید هیدروژن استفاده می کنند. آنها توسط مصرف کننده اعمال می شوند و نسبت به درمان های حرفه ای زمان بیشتری برای کار دارند.

آیا سفید کردن دندان ها، دندان های کودک من را حساس تر می کند؟

محققان موافق هستند که تحقیقات بیشتری باید در مورد اثرات طولانی مدت سفید کردن دندان در کودکان انجام شود. با این حال، آنچه می دانیم این است که در صورت استفاده نادرست، سفید کننده پراکسید مورد استفاده در سفید کردن دندان می تواند به مینای دندان آسیب برساند و حساسیت دندان را افزایش دهد.  شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد عاج نازک‌تر و مینای نفوذپذیرتر در کودکان می‌تواند این احتمال را ایجاد کند که پالپ دندان در معرض پراکسید قرار گیرد. همچنین در صورت تماس پراکسید با بافت حساس اطراف دندان، خطر تحریک لثه، به ویژه در درمان های خانگی وجود دارد.

از چه روشی برای سفید کردن دندان های کودکم استفاده کنم؟

اگر شما و دندانپزشک اطفالتان به این نتیجه رسیدید که سفید کردن دندان بهترین روش است، ما یک درمان خاص را به جای یک محصول بدون نسخه برای سفید کردن دندان کودکان و نوجوانان توصیه می کنیم. در صورت نظارت دقیق والدین (حتی برای نوجوانان) می توان این کار را در مطب یا در خانه انجام داد. ما تمایل داریم از مقدار کمی محلول سفید کننده با غلظت پراکسید کمتر نسبت به دندانپزشک بزرگسال استفاده کنیم. در هر صورت، تمرکز بر استفاده صحیح و ایمنی است. ما به کودکان یا نوجوانان اجازه دسترسی بدون نظارت به نوارهای سفید کننده بدون نسخه را توصیه نمی کنیم.

اگر فرزند خردسال شما در مورد سفیدی دندان‌های خود نگرانی دارد یا فشار همسالان را تجربه می‌کند، توصیه می‌کنیم تمرکز خود را به حفظ سلامت و استحکام دندان‌ها معطوف کنید. والدین همچنین می توانند داروهای طبیعی ایمن یا خمیردندان سفید کننده ایمن برای کودکان را پیشنهاد کنند تا به کودکان احساس کنترل کنند.

جلوگیری از لک و تغییر رنگ

علاوه بر استفاده از محصولات سفید کننده دندان، یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ ظاهر زیبای دندان‌های کودکان، تشویق به رعایت بهداشت دهان مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دو بار در روز است. کودک شما همچنین می تواند با استفاده از خمیر دندان سفید کننده از لکه شدن و تغییر رنگ آن جلوگیری کند.

همچنین مهم است که معاینات منظم و روتین دندانپزشکی کودکان را دو بار در سال برای کودک خود برنامه ریزی کنید.

و با ارائه یک رژیم غذایی سالم، سرشار از میوه ها و سبزیجات، محدود کردن مصرف غذاها و نوشیدنی هایی که دندان ها را لکه دار می کنند، مانند نوشابه، به کودک خود کمک کنید.

سفید کردن دندان های نوجوانان

نکته اصلی این است که سفید کردن برای نوجوانان تحت شرایط خاصی بی خطر است، اما بهتر است محافظه کارانه و بسیار مراقب ایمنی باشید. به همین دلیل است که توصیه می کنیم حداقل تا اواسط نوجوانی صبر کنید، مگر اینکه شرایط خاصی وجود داشته باشد. همچنین به همین دلیل است که توصیه می کنیم از محصولات بدون نسخه ای که در صورت استفاده بیش از حد مکرر یا بدون نظارت می توانند باعث ایجاد مشکل شوند، خودداری کنید. ما درک می‌کنیم که کودکان در سنین پایین‌تر احساس فشار می‌کنند و از بیماران و خانواده‌ها می‌خواهیم نگرانی‌های خود را با دندانپزشک در میان بگذارند.

دکتر ندا هادی

خانم دکتر ندا هادی جراح و دندانپزشک زیبایی در سال 1386 فارغ التحصيل شده اند و در طول دوره تحصيل جزء رتبه هاى برتر دانشگاه بودند. از سال ١٣٨٧ مطب خود را اندازى كردند و پانزده سال سابقه فعالیت در مطب دارند. ایشان همچنین موفق به اخذ تعداد زيادى گواهينامه ( سرتيفيكت) از معتبرترين مراكز دانشگاهى داخل و خارج كشوردر زمينه هاى مختلف دندانپزشكى مثل زيبايى ، پروتز ، ايمپلنت و جراحى لثه شده اند.

پاسخ

مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه
Call Now Button
مسیر یابی با Waze