امتیاز دهید :
بهترین سن برای ارتودنسی چه زمانی است؟

بهترین سن برای ارتودنسی چه زمانی است؟

درمان ارتودنسی 

دندانپزشک زیبایی در هر سن و در هر مرحله ای می تواند با روش های مختلف به اصلاح طرح لبخند افراد کمک کند، اما هر روشی دارای یک دوره زمانی مطلوب خواهد بود. برای مثال اگر ارتودنسی در سنین مناسب انجام شود قطعاً می توان با هزینه پایین تر به نتایج عالی دست یافت. اما بهترین سن برای ارتودنسی چه زمانی است؟ به طور کلی می توان بیان کرد که سنین 10 تا 14 سالگی بهترین زمان برای درمان ارتودنسی می باشد، یعنی زمانی که سر و دهان در حال رشد است.

در این بین بیمارانی هستند که در بزرگسالی به فکر ارتودنسی دندان می افتند که باید بگوییم تعدادشان کم نیست. با ما همراه باشید تا ارتودنسی، مزایای ارتودنسی در سنین مناسب و میزان عملکرد آن در سنین بالا را بررسی کنیم.

ارتودنسی

اهمیت انجام درمان ارتودنسی

توجه داشته باشید که درمان ارتودنسی تنها جهت بهبود زیبایی و اصلاح طرح لبخند نمی باشد، بلکه بهم ریختگی دندان هایی که در اثر نامرتبی فک و جفت شدن غیر طبیعی دندان ها رخ می دهند را اصلاح می کند. این نامرتبی که به اصطلاح به آن مال اکلوژن گفته می شود، بر نحوه خندیدن، تمیز کردن دندان ها و جویدن تأثیرگذار خواهد بود و عدم درمان آن در سنین پایین باعث بروز مشکلات ذیل خواهد شد؛

بهترین زمان ارتودنسی
  • پوسیدگی دندان یا بیماری لثه به دلیل دشواری مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ناشی از شلوغی دندان ها
  • احتمال شکستگی دندان هایی که بیرون زده و برآمده هستند بیشتر خواهد بود.
  • عدم انطباق دندان های دو فک بالا و پایین یا کراس بایت منجر به رشد نامطلوب و فرسایش غیر یکنواخت دندان خواهد شد.
  • وجود فاصله بین دندان های قدامی فک بالا و پایین یا اپن بایت باعث ایجاد فشار زبان و اختلال گفتاری خواهد شد.

مراحل درمان ارتودنسی در سنین مختلف

مراحل مختلف درمان ارتودنسی عبارتند از:

  • درمان زودهنگام

برخی ار درمان های ساده ممکن است در سنین 7 تا 9 سالگی در صورتی که الگوی فک باعث آسیب هایی به دندان های تازه درآمده شود، صورت گیرد. همچنین برخی درمان های ساده نیز به منظور درمان مشکلاتی مانند تنگ بودن فک بالا و بیرون زدگی دندان های جلو در سنین 10 تا 12 سالگی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
توجه کنید که اگر در این زمان درمان صورت پذیرد، دیگر نیازی به کشیدن دندان های دائمی در سنین بالا به منظور فراهم شدن فضای خالی نخواهد بود.

  • درمان در مرحله نوجوانی

اغلب افراد می توانند برای درمان ارتودنسی، بعد از افتادن آخرین دندان شیری اقدام کنند، یعنی زمانی بین 11 تا 16 سالگی که در افراد مختلف نیز متغیر خواهد بود. اغلب این درمان برای مواردی انجام می شود که دندان ها برای قرار گرفتن صحیح در دهان بیش از اندازه بزرگ باشند.

  • درمان در بزرگسالی

بسیاری از افراد در سنین نوجوانی و کودکی شانس درمان زودهنگام ارتودنسی را نداشته اند یا درآن زمان، این امر برای آن ها اولویت نبوده است. متأسفانه درمان در این سنین به زمان بیشتری نیاز دارد، زیرا حرکت دندان ها با استفاده از ارتودنسی در استخوان فک آرام تر خواهد بود. در مقابل این ضعف ارتودنسی در بزرگسالی مزیتی خواهد داشت که آن هم انطباق‌پذیری بالا با دستورالعمل‌های درمان (مراقبت از دندان های ارتودنسی شده) می باشد.

سن مناسب برای درمان ارتودنسی

درمان زودهنگام یا همان 7 تا 9 سالگی بهترین سن برای بررسی ارتودنسی و درمان خواهد بود. به دلیل اینکه اولین دندان‌ های دائمی آسیا تا 7 سالگی بیرون می آیند و قسمت انتهایی فک را تشکیل می دهند.
در این دوره دندانپزشک متخصص تناسب دندان ها را بررسی خواهد کرد و ارزیابی می کند که بیرون زدگی و نا مرتبی دندان ها ممکن است در اثر چه عواملی از قبیل اوربایت، اپن بایت، ازدحام دندان‌ها یا لبخند لثه ای باشد.

همانطور که بیان شد معاینه و درمان به موقع شانس شما را برای دستیابی لبخندی زیبا افزایش می دهد.

دکتر ندا هادی، دندانپزشک زیبایی در تهران می باشند. ایشان با استفاده از تجهیزات مدرن و روش های نوین عرصه ی دندانپزشکی آماده ی ارائه ی خدمات به شما عزیزان در زمینه در درمان ارتودنسی و روش های اصلاح طرح لبخند می باشد. راه های برقراری ارتباط با ایشان:

شماره های تماس: 02122869840  –  26702787

صفحه اینستاگرام

مزایای ارتودنسی زودهنگام

درمان زودهنگام ارتودنسی دارای مزایای ذیل خواهد بود:

  • جلوگیری از بروز مشکلات جدی
  • درمان کوتاه تر و راحت تر نسبت به مراحل بعدی
  • هدایت رشد فک به منظور تقارن صورت
  • جلوگیری از ضربه و آسیب دندان های جلو که بیرون زده هستند
  • اصلاح عادات زیان آور دهان و دندان
  • افزایش اعتماد به نفس در سنین پایین
  • اصلاح نحوه قرار گرفتن لب ها روی یکدیگر
  • کاهش احتمال نیاز به کشیدن دندان ها

نتیجه گیری

در پایان می توان گفت که از هر پنج بیمار تحت درمان ارتودنسی، یک نفر بزرگسال است. می توان گفت مراجعه به دندانپزشک در هر دوره از زمان دیر نیست اما به دلیل موارد اشاره شده، بهتر است که درمان ارتودنسی در سنین پایین صورت گیرد. اگر در سنین بالا هستید و نا امید از درمان ارتودنسی، نگران نباشید! برای داشتن لبخندی زیبا می توان از روش های دیگر از قبیل لمینت دندان توسط بهترین دندانپزشک زیبایی در تهران بهره جست.

دکتر ندا هادی

خانم دکتر ندا هادی جراح و دندانپزشک زیبایی در سال 1386 فارغ التحصيل شده اند و در طول دوره تحصيل جزء رتبه هاى برتر دانشگاه بودند. از سال ١٣٨٧ مطب خود را اندازى كردند و پانزده سال سابقه فعالیت در مطب دارند. ایشان همچنین موفق به اخذ تعداد زيادى گواهينامه ( سرتيفيكت) از معتبرترين مراكز دانشگاهى داخل و خارج كشوردر زمينه هاى مختلف دندانپزشكى مثل زيبايى ، پروتز ، ايمپلنت و جراحى لثه شده اند.

پاسخ

مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه
Call Now Button
مسیر یابی با Waze