امتیاز دهید :
مراقبت های بعد از لمینت دندان

مراقبت های بعد از لمینت دندان

افرادی که دچار بی نظمی های دندانی هستند و قصد انجام امور زیبایی بر روی دندان های خود دارند در ابتدا باید در خصوص روش برطرف کردن این نواقص با دندانپزشک زیبایی و ترمیمی مشورت کرده و سپس جهت برطرف کردن نامنظمی و بد رنگی دندان ها که اثرات منفی بر روی اعتماد به نفس افراد می گذارد تصمیم گیری کنند، معمولا دندانپزشکان زیبایی از روش های مختلفی برای اصلاح این نامنظمی ها دندانی استفاده می کنند که لمینت ها یکی از روش های درمان و زیبایی به شیوه جدید می باشد که امروزه مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته و رواج زیادی پیدا کرده است. و برای دریافت نتیجه خوب از این روش افرد باید مراقبت های بعد از لمینت دندان را به خوبی رعایت کنند که بدین منظور باید در ابتدا از این نکات مراقبتی آگاه باشند.

در این مقاله به طور کامل مراقبت های بعد از لمینت دندان را به شما معرفی خواهیم کرد، پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

لمینت دندان چیست؟

لایه های بسیار نازکی که معمولا به رنگ های مختلفی ساخته می شوند که انتخاب رنگ آنها بسته به نظر پزشک و سلیقه بیمار می باشد، و جهت اصلاح بد شکلی های خفیف و بدرنگی های دندانی و بستن فاصله بین دندان ها و شکستگی و لب پریدگی های دندان مورد استفاده قرار می گیرد، به نام لمینت دندان شناخته می شود که برای استفاده از لمینت ها، به طور معمول  بر روی دندان ها تراش کمی صورت خواهد گرفت.

لمینت ها انواع متفاوتی نظیر لمینت های سرامیکی و لمینت های کامپوزیتی دارند که ممکن است در مطب یا در لابراتوار ساخته شوند .

اهمیت رعایت مراقبت های بعد از لمینت دندان

سوال بسیار مهمی که معمولا بعد از لمینت دندان برای افراد ممکن است پیش آید این است که آیا ممکن است پس از مدتی این لمینت ها از روی دندان ها جدا شوند یا بشکنند یا اینکه مراقبت های بعد از لمینت دندان شامل چه مواردی می باشد؟

به طور کلی طول عمر لمینت ها ارتباط مستقیمی با میزان مراقبت از آنها دارد. از آنجایی که لمینت ها بسیار آسیب پذیر می باشند باید مراقبت های لازم در خصوص آنها به کار گرفته شود. جهت جلوگیری از هر گونه آسیب به لمینت ها باید از وارد شدن هرگونه آسیب فیزیکی و تغییرات دمایی دهان و از گاز زدن مواد سفت خودداری کرد تا این لمینت ها طول عمر بالایی داشته باشند.

این نکته را نیز باید در نظر داشت که در صورت ایجاد هرگونه لب پریدگی و شکستگی و کنده شدن لمینت ها می توان آنها را اصلاح کرد یا در جای خود چسباند اما جهت جلوگیری از بروز چینین مشکلاتی و متقبل شدن هزینه های مجدد باید مراقبت های لازم را به عمل آورد.

اهمیت-رعایت-مراقبت-های-بعد-از-لمینت

مهم ترین مراقبت های بعد از لمینت دندان

بسیاری از افراد هستند که می توانند با استفاده از لمینت دندان اعتماد به نفس خود را بالا ببرند. اینگونه به ظاهر خود جذابیت خاصی را اضافه می کنند. ونیرهای سرامیکی می تواند بیشتر از 10 تا 15 سال دوام بیاورند، حتی با مراقبت از آن ها می توان سن مفید آن ها را افزایش داد تا دیگر نیازی به ترمیم و یا تعویض نداشته باشند. 

هر زمان که لمینت دندان انجام می دهید بهترین دندانپزشک به شما توصیه می کند بعد از گذشت چند هفته در ابتدای دوره برای ارزیابی بیشتر به مطب مراجعه نمایید. در این جلسه یقینا پزشک شما بررسی های مورد نیاز از لمینت دندان و چگونگی مراقبت شما، وضعیت بافت لثه و بازخورد دهان و دندان شما انجام می دهد. 

مهم-ترین-مراقبت-های-بعد-از-لمینت

از جمله مواردی که باید جهت مراقبت از لمینت دندان ها رعایت کرد می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

رعایت کامل بهداشت دهان و دندان

از جمله مهم ترین مراقبت هایی که باید پس از نصب لمینت به آن توجه کرد رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد. هر اندازه بهداشت دهانتان را بیشتر رعایت کنید یقینا به دوام و ماندگاری لمینت ها کمک خیلی زیادی می کنید.

به لمینت ها باید مانند دندان طبیعی خود نگاه کنید و از آن مثل دندان طبیعی تان مراقبت کنید. این درست است که گفته می شود ونیر پرسلین پوشیده نمی شود ولی به این دلیل که روکش ها با دندان های طبیعی شما پیوند خوده است احتمال پوسیدگی و آسیب رسیدن به دندان های طبیعی زیرین وجود دارد. رعایت کردن بهداشت دهان و دندان به کمک سه شیوه ممکن است:

به طور ایده آل بعد از هر دفعه مصرف مواد خوراکی دندان هایتان را مسواک بزنید. مسواک زدن را حداقل دو بار در روز انجام دهید. توجه داشته باشید که بعد از هر وعده غذایی از نخ دندان هم استفاده کنید و غذاهای به جا مانده بین دندان هایتان را تمیز کنید تا از پوسیدگی دندان ها جلوگیری کنید. ولی به طور ایده آل روزانه یک بار استفاده از نخ دندان امری ضروری است.

به طور مرتب روزانه یک الی دو مرتبه از دهانشویه های آنتی سپتیک استفاده کنید، به منظور استفاده از دهانشویه ها به این  دقت داشته باشید که از دهانشویه هایی که بدون الکل هستند باید استفاده کنید؛ چون الکل موجب می شود پیوند بین ونیر پرسلین و مینای دندانتان سریع تر از بین برود. اگر این پیوند از بین برود یقینا روکش از روی دندان هایتان جدا می شود .

استفده از مسواک نرم و خمیردندان مناسب

برای محافظت از لمینت ها و جلوگیری از وارد شدن آسیب به آن ها باید از مسواک هایی که دارای پرزهای نرم بوده استفاده کرد تا از ساییده شدن لمینت ها جلوگیری شود، هم چنین موضوع مهم دیگر استفاده از خمیردندان مناسب و غیر ساینده برای دندان های لمینت شده می باشد که در این خصوص دندانپزشک می تواند به خوبی شما را راهنمایی کند.

مراقبت از لثه ها

در صورتی که از لثه ها به خوبی مراقبت نشود و به عفونت لثه مبتلا شوید، لمینت ها آسیب خواهند دید بنابراین یکی از مهم ترین مراقبت های بعد از لمینت دندان محافظت از لثه ها می باشد و در صورت مبتلا شدن به عفونت لثه در اسرع وقت برای درمان آن اقدام کنید.

مراجعه منظم به دندانپزشک

برای اطمینان از سالم بودن دندان ها و لمینت های خود توصیه می شود که هر شش ماه یکبار جهت چکاپ آن ها به بهترین دندانپزشک زیبایی مراجعه کنید تا در صورت وجود هر گونه مشکلی بر روی دندان ها در اسرع وقت برای برطرف کردن آن ها اقدامات لازم صورت بگیرد.

خودداری از جویدن غذاهای سفت

به طور معمول دندانپزشکان توصیه می کنند که بعد از لمینت از جوین ته مداد، مواد غذایی سفت، جویدن ناخن و هینطور استفاده ابزاری از آن ها برای باز کردن درب بطری و … خودداری شود.

جلوگیری از ساییده شدن لمینت ها

یکی از عواملی که منجر به ساییده شدن لمینت ها و دندان ها می شود دندان قروچه می باشد که منجر به وارد شدن فشار به دندان ها شده و در نهایت شکستگی و افتادن لمینت را به دنبال خواهد داشت، جهت جلوگیری از این امر باید از نایت گارد در هنگام خواب استفاده شود.

خودداری از مصرف مواد غذایی رنگی

لمینت ها در صورت مصرف مواد غذایی رنگی مانند نوشابه، قهوه و … رنگ بگیرند و پیوند میان ونیر و مینای دندان را نیز از بین ببرند، برای جلوگیری از این موضوع باید از مصرف مواد غذایی رنگی پرهیز کنید.

خودداری از استعمال دخانیات

همانطور که می دانید مصرف سیگار و دخانیات آسیب های زیادی به دندان ها و لمینت ها از قبیل پوسیدگی و کاهش طول عمر لمینت وارد خواهد کرد بنابراین برای جلوگیری از این موضوع باید پس از لمینت کردن دندان ها از استعمال سیگار و دخانیات خودداری کنید.

خودداری از انجام ورزش های سنگین

ورزش هایی مانند فوتبال، کشتی، تکواندو و کاراته که برخورد فیزیکی در آن ها بسیار زیاد می باشد برای افرادی که دندان های خود را لمینت کرده اند خطرناک بوده و در اثر وارد شدن ضربه آن ها آسیب هایی به لمینت ها وارد خواهد شد که برای جلوگیری از این مورد باید از انجام این ورزش ها خودداری شود و یا از محافظ های دهان در هنگام ورزش کردن استفاده شود.

نتیجه گیری

همانطورکه در این مقاله ذکر کردیم لمینت ها مانند دندان های طبیعی و حتی بیشتر به مراقبت نیاز دارند بنابراین برای افزایش طول عمر و دریافت بهترین نتیجه از آن باید مراقبت های بعد از لمینت دندان به خوبی رعایت شود، در این مقاله به طور کامل تمام نکات مراقبتی از قبیل بهداشت دهان و دندان، رژیم غذایی، ورزش ها و … در خصوص لمینت ها را بررسی کردیم، امیدواریم که مفید واقع شده باشد.

دکتر ندا هادی

خانم دکتر ندا هادی جراح و دندانپزشک زیبایی در سال 1386 فارغ التحصيل شده اند و در طول دوره تحصيل جزء رتبه هاى برتر دانشگاه بودند. از سال ١٣٨٧ مطب خود را اندازى كردند و پانزده سال سابقه فعالیت در مطب دارند. ایشان همچنین موفق به اخذ تعداد زيادى گواهينامه ( سرتيفيكت) از معتبرترين مراكز دانشگاهى داخل و خارج كشوردر زمينه هاى مختلف دندانپزشكى مثل زيبايى ، پروتز ، ايمپلنت و جراحى لثه شده اند.

پاسخ

مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه
Call Now Button
مسیر یابی با Waze